Find mere om:
Tenoren skal ældes på scenen | musik.guide.dk

Tenoren skal ældes på scenen

<p> David Danholt skal i Idomeneo udfylde en rolle, som Mozart oprindelig skrev til en sanger, der var dobbelt så gammel som den danske tenor. </p>

Den 33-årige David Danholt nåede akkurat at blive far selv - tirsdag den 26. januar - før han skal være en dobbelt så gammel kong Idomeneo af Kreta, titelpartiet i en Mozart-opera, der kun én gang tidligere har været opført i Danmark.

Fynboen David Danholt og hans københavnske kone bor til hverdag på Frederiksberg - men deres søn er blevet århusianer, fordi faderen både skulle passe jobbet som tenor på Den Jyske Opera og skulle med til fødslen.

»Så når stykket har premiere, ved jeg altså hvordan det er at være en far, der har en søn, akkurat som Idomeneo,« siger David Danholt med et smil - få minutter før han forlader prøven i Frichsparken i Århus for at tage til hospitalets fødeafdeling, hvor hans kone er.

Sang og skuespil

Han glæder sig til at stå på scenen som Idomeneo.

»Det er dejligt at kombinere sangen med skuespillet. Skuespil er en væsentlig del af en opera, men jeg kunne ikke tænke mig alene at være skuespiller. Som jeg ser det, mangler skuespillerne en dimension, som operasangere har.«

Parti til en 66-årig

Da Mozart skrev Idomeneo, blev titelpartiet direkte skrevet til den 66-årige tenor Anton Raaff.

»Idomeneo er ikke et parti, der synger sig selv. Det ligger lidt længere nede end det normale leje, og jeg skal passe på, at jeg ikke presser stemmen for meget.«

David Danholt er tenor. Har aldrig været andet.

»Jeg har ikke dybden og bredden til at være baryton. Nogle tenorer er flossede i mellemlejet, men min stemme klinger tenoralt hele vejen igennem,« siger han.

Og han er glad for de store roller, han allerede har fået bl.a. på Den Jyske Opera.

»Til sommer får jeg min internationale debut ved Bregenzer Festspiele i Østrig, hvor jeg skal synge en SSofficer i Mieczyslaw Weinbergs ”Die Passagierin”. Weinberg, der var polsk jøde, minder noget om Sjostakovitj. Operaen har aldrig været scenisk opført tidligere, og det kan blive spændende, hvis denne opsætning måske bliver solgt til opførelse andre steder i Europa og i USA,« siger han forhåbningsfuldt.

Bregenzer Festspiele er et af de tre store sommerfestspil for opera og klassisk musik - de to andre er Salzburg og Aix-en-Provence.

»Operaen foregår dels i 1960'erne, dels med flashbacks til en kz-lejr, og den er melodisk og absolut til at synge, så det bliver en fantastisk opgave.«

Selv om David Danholt er i begyndelsen af sin karriere, synger han ikke blot operaer og oratorier, men også lieder.

»Om 10 og 20 år har jeg en anden vokal status, og så vil jeg helt givet synge liederne på en anden måde. Men der er da lieder, hvor sangeren er ung, f.eks. Schuberts ”Die schöne Müllerin”.«

»Det er rigtigt, at lieder normalt repræsenterer mere livserfaring, men jeg kan ikke undvære også at synge lieder,« siger David Danholt.

Nyhed: Et ukendt Mozart-mesterværk

02-02-2010: For instruktøren Klaus Hoffmeyer er det en drøm at iscenesætte en Mozart-opera, der kun har været opført en enkelt gang tidligere i Danmark.

Læs artikel

Anmeldelse: Super-sopran med power

06-06-2009: Der var flirt, farver og fuld power over sopranen Deborah Voigt, der lørdag gæstede Tivoli.

Læs artikel

Anmeldelse: Mozart: Sinfonia Concertante

06-01-2012: Abbado holder her Mozart i stramme tøjler sammen med sine italienske Mozart-specialister og en håndfuld træblæsere. Læs artikel

Anmeldelse: Mozart: Symfoni nr. 39 & 40

22-11-2011: De har svært ved at jage Mozart ud af fjerene, stjernedirigenten Abbado og hans unge orkester i Bologna. Læs artikel

Anmeldelse: Julie (Malmö Opera)

17-01-2010: Trist musikalisering af ”Frøken Julie” på Malmøoperaen. Oven i købet er den iscenesat som som klichéfyldt koloniforestilling.

Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...