Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Super-sopran med power | musik.guide.dk

Super-sopran med power

<p> Der var flirt, farver og fuld power over sopranen Deborah Voigt, der lørdag gæstede Tivoli. </p>

KONCERT

Tivolis Koncertsal

TIVOLIS SYMFONIORKESTER. Deborah Voigt sopran. Vasily Petrenko dirigent.

Fredag aften.

Den amerikanske Deborah Voigt rummer – foruden en stemme med enorm volumen – en herlig evne til at kommunikere med sit publikum. Det viste hun lørdag aften i Tivolis Koncertsal, hvor hun sang sig gennem to af operaens sværvægtere med sin kraftfulde vokal.

Øjnene udtrykte alt

Voigt stod simpelthen aldrig stille på scenen. Hun dramatiserede sig ind i sine roller - med energiske armbevægelser og øjne, der udtrykte alt. Hun ville virkelig sit publikum – og viste det ved at sende luftkys og kærlige blikke til folk på de forreste rækker.

Og sikke en kontrol, hun har over sit stemmemæssige kraftværk: Beethovens’Abscheulicher! Wo eilst du hin’ fra operaen Fidelio blev båret smidigt rundt i alle registre. Især i højden foldede hun sig farverigt ud.

Skrigrødt skrud

Efter det første stormende bifald forlod Voigt scenen og vendte tilbage i et skrigrødt skrud. Et lille spøgende slag med kjolestoffet, et koket blik ud i salen – og hun var klar til at synge slutscenen fra Richard Strauss’ opera Salome. Den scene, hvori Salome kysser det afhuggede hoved på den mand, hun er besat af.

Deborah Voigt arbejdede sig egalt op imod de dramatiske højdepunkter. Det var intenst drama fra begyndelse til slut.

Dirigenten – den russiskfødte Vasily Petrenko – forsvandt næsten på scenen ved siden af Voigt. Selv om hun tabte sig 60 kg, efter at hun blev fyret fra en rolle på Royal Opera House i London grundet fedme – så er hun stadig en kvinde med fysisk fylde.

Orkestret for kraftigt

Musikalsk kunne Petrenko derimod have gjort mere plads til sopranen. Orkestret var gennemgående for kraftigt og endte med at overdøve Voigt i slutningen af Salome-arien.

I Stravinskys ’Le Sacre du Printemps’ havde Vasily Petrenko større kontrol og overblik.

Venstre hånds fingre bølgede smidigt i luften. Imens piskede højre arm dirigentpinden ud i kropslige yderpositioner. Hver indsats blev tydeligt kommunikeret til orkestret.

En trimmet Stravinsky

Det blev en Stravinsky, der var trimmet og formet. Messingblæserne holdt sig pænt inden for salens akustiske begrænsninger. De forårsrituelle rytmer galopperede af sted – men rigtig dramatisk eller uhyggeligt blev det aldrig. Snarere lidt monotont og firkantet i temposkiftene.

Det store var de små detaljer: Den smukke, varme altfløjtesolo og oboens blændende klang. Også hornene havde heldige øjeblikke.

Oven på Stravinskys rå, dansante rytmeorgie havde man næsten glemt Brahms’ mørke melankoli og inderlighed i hans Tragiske Ouverture, som orkestret indledte med. Dén musik lod Vasily Petrenko leve og svæve.

Måske var det Brahms, han beherskede allerbedst.

Anmeldelse: Ariadne på Naxos (Operaen på Holmen)

16-11-2009: Eminente sopranpræstationer får Strauß’ opera "Ariadne på Naxos" til at gnistre og lyse af intensitet.

Læs artikel

Anmeldelse: Cecilia Bartoli (Symfonisk Sal, Århus)

16-05-2009: Tre dages musikalsk topmøde i Århus indledt med Cecilia Bartoli, som næste år modtager Sonnings musikpris. Det blev en vokalfest uden lige.

Læs artikel

Anmeldelse: La Bohème (Operaen på Holmen, København)

17-12-2010: Anna Netrebko viste ved sin første danske sceneoptræden, hvad netop hun kan tilføre Puccinis “La Bohème”. Læs artikel

Nyhed: Et ukendt Mozart-mesterværk

02-02-2010: For instruktøren Klaus Hoffmeyer er det en drøm at iscenesætte en Mozart-opera, der kun har været opført en enkelt gang tidligere i Danmark.

Læs artikel

Anmeldelse: Tenoren skal ældes på scenen

02-02-2010: David Danholt skal i Idomeneo udfylde en rolle, som Mozart oprindelig skrev til en sanger, der var dobbelt så gammel som den danske tenor.

Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...