Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Juan Diego Flórez og Aarhus Symfoniorkester.. | musik.guide.dk

Juan Diego Flórez og Aarhus Symfoniorkester (Symfonisk Sal, Aarhus)

Peruanske Juan Diego Flórez sendte sit århusianske publikum helt op i himlen med verdens mest glansfulde tenorstemme og vanvittigt virtuose arier på fransk, italiensk og spansk.

Klassisk koncert

Symfonisk Sal, Aarhus

JUAN DIEGO FLÓREZ TENOR

Aarhus Symfoniorkester

Alessandro Vitiello dirigent

Onsdag aften.

Allerede i foyeren stråler han publikum i møde med sine mørke, forførende øjne og det kulsorte, krøllede hår. Portrætplakaterne af aftenens vidundertenor, Juan Diego Flórez, er blæst op i næsten naturlig størrelse, og det er da også noget af et scoop, Aarhus Musikhus har gjort ved at få ham indenfor som sangsolist på en turné, der i øvrigt har omfattet multimetropoler som London og New York.

Flórez fra Peru fylder 40 ved årsskiftet og har de seneste 15 år gjort kometkarriere. Han er en af klodens mest kendte og feterede inden for sit fag.

På koncertprogrammet var knap to håndfulde sprudlende virtuose arier af komponister fra det franske, italienske og spanske sprogområde. Det begyndte med lækkerbløde, men ukendte arier af italienske Bononcini og Legrenzio Ciampi. Smørblødt og med en tæt, smidig klang forløste Flórez de to åbningsarier ufatteligt virtuost og elegant.

Peruaneren søger bevidst væk fra de gængse operaschlagere i sit valg af værker og indvier sit publikum i sjældnere arier, der står hans hjerte nært – både på sin seneste plade og på scenen.

Hvor hans amerikanske tenorkollega - livstykket Lawrence Brownlee, som Tivoli havde entreret med sidste sommer - sprang rundt på balkonerne med serenadeguitarist og røde knaphulsblomster, underspillede Flórez nærmest sig selv på scenen. I hele første koncertdel stod han stille på stedet og illustrerede udelukkende sine operakarakterers kærlighedsmanøvrer med armbevægelser og intense blikke.

Under Flórez’ nutellacremede stemme lod et lille Aarhus Symfoniorkester akkompagnementstonerne danse let og koket. Italienske Alessandro Vitiello var på dirigentpodiet en mester i at fremtrylle det perfekte styrkeforhold mellem musikere og solist.

De følgende arier af Rossini, Lalo og Offenbach blev sendt ud over scenekanten med endnu mere varme og charme fra Flórez’ side. Han fik for alvor salen med sig, da han takkede for bifaldet på dansk og jokede ved at sætte en sur grimasse op som intro til Donizettis glædesprudlende arie fra operaen Rita.

Forføreriske spanske arier af Gerónimo Gimenez og Joseph R. Lacalle foldede Flórez også ud efter, at et nu udvidet orkester havde slået den sydlandske tone an med Gimenez’ fyrige Intermezzo – med spændstige kastagnetklik og sensuelle farver.

Mellem arierne blev andre operaouverturer af Gluck, Rossini og Donizetti forløst af et orkester og en dirigent i herligt hopla.

Det stoppede ikke her, for som en ægte heltetenor havde Flórez hele tre ekstranumre i ærmet. Pludselig i en helt anden boldgade med operette-Lehárs ”Dein ist mein ganzes Hertz”. Og så kom endelig arien, alle havde ventet på: Den ultimative tenortest - ”Ah! Mes amis” fra Donizetti-operaen Regimentets Datter, hvor hele ni høje C'er skal knaldes af. Flórez ramte alle C’erne klokkerent og indkasserede endnu et varmt bifald, før han flirtende rundede aftenen af med ”La Donna è Mobile” fra Verdis Rigoletto. Hver stavelse stod som i de øvrige arier gnistrende klart i salen.

Tak for en følelsesladet aften, og kom snart igen, Flórez.

Juan Diego Flórez – blå bog

  • Født 1973 i Lima
  • Startede sin karriere som pop- og rocksanger i Peru.
  • Studerede klassisk sang på konservatorierne i Lima og Philadelphia i 1990 – 96.
  • Debuterede på et afbud i Italien i Rossini-operaen Mathilde – kun 23 år gammel.
  • Fik her sit internationale gennembrud og har siden sunget ca. 30 operaroller i verdens største operahuse
  • Er især berømt for sine glansroller i 1800-tallets belcanto-operaer.
  • Modtog i 2007 Storkorset ”Gran Cruz de la Orden del Sol del Perú” - den fornemste peruanske orden.
  • Har fast pladekontrakt med Decca.
  • Se mere på www.juandiegoflorez.com

Anmeldelse: Cecilia Bartoli (Symfonisk Sal Aarhus)

14-05-2011: Formidabel koncert med den italienske mezzosopran Cecilia Bartoli. Læs artikel

Anmeldelse: Aarhus Symfoniorkester (Symfonisk Sal, Århus)

31-10-2009: Overraskende god lejlighedskomposition af Carl Nielsen på cd og på koncert, som gentages fredag aften den 30. oktober

Læs artikel

Anmeldelse: Joseph Calleja (Koncertsalen, Tivoli)

27-05-2012: Maltesiske Joseph Calleja væltede med verdens varmeste tenorstemme Tivoli i et virilt brus af franske og italienske operaarier. Læs artikel

Anmeldelse: Scarlatti, Bononcini m.fl.: Duetti

06-01-2012: Der er meget på spil, når kontratenorerne Jaroussky og Cencic slår sig sammen for at synge om fjerne elskede og tabt kærlighed. Læs artikel

Jonas Kaufmann og Helmut Deutsch (Tivolis Koncertsal)

02-08-2011: Jonas Kaufmann fik alle stemmens facetter frem i Schuberts sangcyklus, ”Die schöne Müllerin”. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...