Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Blid romantik og russiske rædsler | musik.guide.dk

Blid romantik og russiske rædsler

Det Kongelige Kapel (Den kongelige opera)

Klassisk koncert

Den Kongelige Opera

DET KONGELIGE KAPEL

Juraj Valcuha dirigent

Boris Berezovsky klaver

Fredag aften.

Hvordan instrumenterer man krigens grusomheder? I Shostakovitjs Symfoni nr. 5, som Det Kongelige Kapel opførte fredag, sker det med messingbrøl, buldrende slagtøj og strygere, der messer militaristiske marchrytmer om og om igen. Komponisten var ødelagt indeni efter mange år i knugende angst for arrestation i det Rusland, Stalin regerede. I måneder sov han flugtklar med tøjet på og kufferten parat under sengen, men trods selvmordstanker og et depressivt sind fandt han i 1937 energien til at skrive sin kraftfulde Symfoni nr. 5. I dag er den et af verdens mest populære klassiske værker.

Stramme fagter

I spidsen ved Kapellets koncert stod slovakiske Juraj Valcuha, der til daglig leder Torinos Radioorkester. Han styrede hele den store orkester-krigsmaskine med stramme fagter. Dynamisk gik han til grænserne og opildnede orkestret i de ondskabsmættede passager, så krigens rædsler borede sig helt ind i knoglerne på os, der sad i salen.

Samtidig skabte Valcuha plads til fløjtenistens fløjlsbløde, sangbare soloer, harpens melodiske lyspunkter og soloviolinistens sprøde fortællinger. Kapellet døjer for tiden med ukampdygtige koncertmestre, så polske Dorota Siuda var hentet hertil fra det svenske kammerorkester, Musica Vitae, som hun normalt leder. Alt stod tæt, præcist og klangligt knivskarpt i Operaens tørre akustik.

Som et smidigt dyr

Der går rygter om, at den russiske pianist, Boris Berezovsky, engang skulle indspille Bartóks djævlesvære Koncert for to klaverer og to slagtøjsspillere. Pianisten mødte op med et nyindkøbt partitur og indspillede værket til UG uden at have set på sin stemme forinden. Også ved fredagens opførelse af Brahms’ Klaverkoncert nr. 2 var han i hopla og foldede med en befriende umiddelbarhed de storladne fraser ud. Som et smidigt dyr på jagt listede han fingrene let ind på de lyriske afsnit. De store, klangligt krævende passager blev forløst med så megen fysisk power, at sveden sprang fra hans pande.

Orkestret fulgte ham behændigt og præcist – og med fine soloindslag fra horn, cello, fløjte.

Fotoudstilling

Det hører til sjældenhederne, at Kapellet spiller på scenen; størstedelen af arbejdet foregår under jorden i orkestergraven. Lige nu kan man nærstudere musikerne på fotoudstillingen ”Ansigter fra Orkestergraven” i Operaens foyer. Anledningen er, at musiker nr. 1.000 er indtrådt i det over 550 år gamle orkester, og den brasilianske fotograf Caroline Bittencourt har fanget musikerne i levende, sjove og pudsige situationer. Tag forbi og se billederne.

Anmeldelse: Midori og Det Kongelige Kapel (Operaen)

22-10-2011: Japansk-amerikansk strygerstjerne optrådte afmålt og lukket om sig selv i Brittens Violinkoncert. Læs artikel

Anmeldelse: Joseph Calleja (Koncertsalen, Tivoli)

27-05-2012: Maltesiske Joseph Calleja væltede med verdens varmeste tenorstemme Tivoli i et virilt brus af franske og italienske operaarier. Læs artikel

Anmeldelse: DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncert (DR Koncerthuset)

18-05-2012: Italienske Enrico Dindo manede sjæleætsende ondskab og stille gru frem i Sjostakovitjs Cellokoncert nr. 2. Læs artikel

Anmeldelse: DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncert (DR Koncerthuset)

10-02-2012: Torsdagskoncertens værker flirtede makabert med døden – men verdens mest vitale pianist vandt. Læs artikel

Anmeldelse: Christian Tetzlaff, violin (Den Hirschsprungske Samling)

27-09-2011: Den tyske verdensviolinist Christian Tetzlaff brillerede med sin højpotente tone i soloværker af Bach og Bartók. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...