Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse: Tivolis Symfoniorkester.. | musik.guide.dk

Anmeldelse: Tivolis Symfoniorkester (Koncertsalen, Tivolil)

Polens vidunderpianist, Rafal Blechacz, havde fart på fingrene i Beethovens Klaverkoncert nr. 4, men han manglede musikkens alvor og dybde.

Klassisk koncert

Koncertsalen, Tivoli

TIVOLIS SYMFONIORKESTER

Rafal Blechacz klaver

Alexander Polianichko dirigent

Torsdag aften.

Han var kun 19 år, da han fejede alle de prestigefyldte priser af bordet ved den berømte Chopin-klaverkonkurrence i Warszawa.

Sidste sommer brillerede den polske tangentmagiker, Rafal Blechacz, med bl.a. Chopins soloklaverværker i et ambitiøst recital i Tivoli.

Og torsdag gjaldt det Beethovens Klaverkoncert nr. 4 – igen i Tivoli og med Blechacz i front foran Tivolis Symfoniorkester.

Tynd, bleg og sky

Blechacz fylder 27 i næste måned. Den tynde, blege, sky pianist med øjnene, der ikke umiddelbart udtrykker noget, illustrerer myten om månebarnet, der har tilbragt alle sine ungdomsår ved tangenterne.

Drengen savner simpelthen noget mere levet liv på CV’et for at kunne omsætte krævende mastodontværker som Bethovens sene klaverkoncerter til fængende musik.

Den følelse fik jeg i Blechacz’ fortolkning af Beethovens Klaverkoncert nr. 4. Klangen skinnede, trillerne perlede let som champagnebrus, og fingrene fór af sted gennem de tre virtuose satser. Finalesatsen endda i overfart. Til gengæld manglede han inderlige følelser og gribende fortællinger i fraserne.

Orkester holdt tilbage

På podiet holdt russiske Alexander Polianichko med det viltre, sorte hår orkestret tilbage, mens Blechacz udfoldede sine solistiske sololøb. Somme tider berørte pianisten tangenterne så let, at han druknede i orkestrets muskuløse akkompagnement.

Tivolis Symfoniorkesters nye koncertmester, Jon Gjesme, får med sin naturlige autoritet hele strygerkorpset til at levere en fyldig og intens strygerklang. Den klang klædte Beethovenkoncerten, men solopianisten savnede pondus for at hamle op med orkestret.

Så virkede Blechacz langt mere fri i den sangbare, solistiske Chopin-mazurka, som satte punktum for første del af koncerten.

Farverigt

Anden koncertdel var et farverigt sansebombardement af orientalske eventyrbilleder i Rimskij-Korsakovs ”Scheherazade”.

Først var Polianichko på podiet lidt for fikseret på noderne foran sig, men så løsnede han op med et animerende drive.

Igen tryllede koncertmester Jon Gjesme med både klang og musikalitet i sine store, virtuose violinsoloer. Cellogruppen spandt varmt, og træblæserne lod de østerlandske temaer hvirvle frit i salen som lyriske soloer.

Samme frihed drømte jeg om i aftenens indledende ouverture:

Mendelsohns Hebriderne manglede den løsslupne lethed. Den virkede kantet, stiv og stresset.

Koncerten var årets første i de sommerlige omgivelser for Tivolis Symfoniorkester, som Sjællænderne kalder sig i sommerperioden.

Det tager sikkert tid at omstille sig til akustikken, og publikum skal også lige vågne op til dåd og se at få løst billet til havens klassiske koncerter. Torsdagens halvfyldte sal gør ingen sommer.

Anmeldelse: Daniel Barenboim (Værket, Randers)

30-06-2010: Veloplagt Daniel Barenboim fik fremragende modspil af dirigenten Andris Nelsons i Randers.

Læs artikel

Anmeldelse: Lang Lang, klaver (DR Koncerthuset, København)

27-05-2010: Den 27-årige kinesiske klaveratlet Lang Lang viste både verdensvirtuositet og god stil, da han onsdag slog sig løs på Steinway-flygelet i DR Koncerthuset

Læs artikel

Anmeldelse: Daniel Barenboim (DR Koncerthuset)

18-10-2009: Verdenspianisten Daniel Barenboim begejstrede igen en stopfyldt DR Koncertsal – denne gang med rå, intense fortolkninger af Chopins soloklaverværker.

Læs artikel

Anmeldelse: Rolf Hind, klaver, og ensemble TM+ (Republique Festivalscene)

22-05-2012: Det franske ensemble TM+ tog lytterne med på en musikalsk rejse i italienske drømmehaver, mens pianisten Rolf Hind leverede et virtuost onemanshow ved tangenterne. Læs artikel

Anmeldelse: DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncert (DR Koncerthuset)

18-05-2012: Italienske Enrico Dindo manede sjæleætsende ondskab og stille gru frem i Sjostakovitjs Cellokoncert nr. 2. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...