Find mere om:
Slebet til perfektion | musik.guide.dk

Slebet til perfektion

Koncert: Formfuldendt opførelse af Carl Nielsens 5. symfoni med Herbert Blomstedt og Radiosymfoniorkestret. Det er også resultatet af over 40 års samarbejde.

Radiohusets Koncertsal og P2:

RADIOSYMFONIORKESTRET

Dirigent: Herbert Blomstedt

Torsdag aften

Koncerten genudsendes i dag, lørdag kl. 21 og søndag

kl. 9.30 i DR Klassisk samt

søndag kl. 13 i P2

[x] [x] [x] [x] [x]

Endnu da Carl Nielsens 5. symfoni blev uropført i 1922, var det til en rodebutik af en koncert med en Beethoven-ouverture og to mindre Bach-værker. Her små 90 år senere går det anderledes asketisk og kortfattet for sig, når Radiosymfoniorkestrets æresdirigent Herbert Blomstedt, der blot er fem år yngre end symfonien, alene kombinerer den med Beethovens sjældent spillede 4. symfoni.

Men det var også rigeligt. Beethovens lyriske, præcise og underfundige symfoni viste sig at være den helt rigtige indledning og modsætning til den ekspansive, rasende og konfliktsøgende musik i Nielsens mest visionære værk.

Vægt på elegance
Lad så være, at intonation, præcision og klang ind imellem kom til at signalere, hvor sjældent det er, orkestret har Beethovens 4. på repertoiret. Takket være Blomstedt blev det ikke desto mindre en fint afstemt og fokuseret opførelse med hovedvægt på symfoniens elegance snarere end på de kanter og frækheder, der trods alt også er i den.

Nielsens 5. symfoni har orkestret og Blomstedt derimod fået finslebet til perfektion gennem årtier såvel sammen som hver for sig. Han var dets chefdirigent fra 1967 til 1977 og indspillede alle Carl Nielsens symfonier med det.

Erfaringen gælder også helt ned i detaljerne og flere af nøglepartierne. Jeg kan ikke huske en opførelse af symfonien med dette orkester, hvor det ikke har været henholdsvis Niels Thomsen og Tom Nybye, der tog sig af de altafgørende klarinet- og lilletrommesoloer.

Selv om Blomstedts tilgang til musikken er afbalanceret og underspillet, snarere end eksplosiv og dramatisk, logisk og kontrolleret frem for overraskende eller effektbaseret, endsige risikovillig, er symfonien under ham ikke i nærheden af blot at være en glat afviklingsforretning. Tværtimod var askesen og finpudsningen her forudsætningen for, at musikkens enorme energi og passion kunne komme til at strømme frit.

jakob.levinsen@jp.dk



Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...