Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af The Beatles - The U.S. Albums | musik.guide.dk

Et sært amerikansk eventyr

Bokssæt: The Beatles’ amerikanske pladeselskab praktiserede en særpræget udgivelsespolitik. Der blev set stort på, hvad der var udgivet af singler og album i Europa. Nu er de amerikanske album blevet samlet i et bokssæt.

The Beatles
The U.S. Albums
Universal Music

Fredag den 7. februar 1964 landede The Beatles i John F. Kennedy International Airport en times kørsel fra New Yorks centrum. I løbet af de næste 14 dage skabte Liverpool-bandet i USA et sjældent set hysteri, der blev dokumenteret af utallige journalister, fotografer og tv-hold.

Et af disse tv-hold havde bandets manager, Brian Epstein, taget med hjemmefra, og med accept fra de fire hovedpersoner blev stort set alt, hvad de gjorde, sagde og sang, dokumenteret.

De mange fotoer og levende billeder er siden blevet brugt til at illustrere, hvor stor en succes The Beatles var. Det pudsige er, at beatlernes amerikanske succes indtraf langt senere, end den gjorde i Storbritannien og resten af Europa.

USA var langt bagefter

The Beatles begyndte i september 1962 at indspille musik for pladeselskabet Parlophone, der var en del af den britiske musikkoncern EMI. Der udkom i højt tempo singler, ep’er og lp’er, og succesen blev nærmest større fra udgivelse til udgivelse. Men EMI’s amerikanske pladeselskab, Capitol Records, ignorerede i lang tid The Beatles. Først da der i slutningen af 1963 kom en ordre fra London om at gøre noget, blev der handlet, og med USA-besøget i februar for 50 år siden blev kvartetten et musikalsk fænomen – og en ekstremt lukrativ forretning.

Capitol havde kort før Beatles-besøget udsendt albummet ”Meet The Beatles!” – med undertitlen ”The First Album By England’s Phenomenal Pop Combo”. I april samme år udkom ”The Beatles’ Second Album”. I juni kom soundtracket ”A Hard Day’s Night”, i juli ”Something New”, i november ”The Beatles Story” og i december ”Beatles ’65”.

B97519146Z.1_20140123214355_000+G78A3SBC.1-0.jpg

Det var et hysterisk udgivelsestempo i en hysterisk tid. Efterspørgslen var enorm, og langt størstedelen af amerikanerne anede ikke, at Capitol grådigt brugte løs af den musik, som The Beatles siden 1962 havde udgivet hjemme i Europa. Der blev aldrig taget hensyn til, at The Beatles og produceren George Martin havde kreeret sange specielt til singlemarkedet, mens andre numre var sat sammen for at udgøre en stærk enhed på et album.

Capitol så stort på historikken, blandede ældre og nyere sange sammen, og singler kom med på album. For sådan gjorde man i USA.

I dag er der flere måder at vurdere pladerne på: De kan opleves som spøjse alternativer til The Beatles’ albumklassikere, som fanskaren i Europa voksede op med. De kan holdes ud i strakt arm som skrækeksempler på, at pladeselskabsbosser kun har forstand på penge, og så kan de betragtes som den håndgribelige dokumentation på den amerikanske succes. For uanset om man kan lide pladerne eller ej, var det dem, amerikanerne købte og bedømte The Beatles’ magiske talent ud fra.

I bokssættet ”The Beatles – The U.S. Albums” er 13 amerikanske albumudgivelser blevet samlet. Cd’erne er pakket ind i miniudgaver af de oprindelige lp-omslag. Der er brugt meget hård pap, så det er svært at få cd’en trukket ud og skubbet ind igen. Men det ser gammeldags ud.

Det kan diskuteres, hvor autentisk musikken på genudgivelserne reelt er. Det er nemlig ikke sådan, at pladeselskabet blot har kopieret de oprindelige pladers soniske udtryk. »Det ville ikke have skabt den bedst mulige lytteoplevelse,« er argumentet i bokssættets booklet, hvor det slås fast, at man i stedet har realiseret bandets og teknikernes »originale intentioner«. I den proces har det nye teknikerhold bl.a. kasseret en række af de såkaldt duofoniske udgaver af sangene. Det var en slags falsk stereolyd, der ofte blev kreeret i 1960’erne, da mono stadig var i fokus. I stedet er man gået efter at præsentere sangene i, hvad der kaldes godkendte stereo-udgaver, som efter sigende skulle tage udgangspunkt i, hvad der rent faktisk har været tilgængeligt af stereo-optagelser fra dengang.

Kritik af nye udgivelser

På The Beatles’ officielle hjemmeside er der på et debatforum flere, som kalder det snyd, at pladeselskabet ikke udgiver de amerikanske plader med deres oprindelige lyd-attitude. Det er dog de færreste her i Europa, som kan sammenligne den nye og gamle lyd, da de oprindelige amerikanske lp’er jo ikke er hvermandseje.

Hvad de tilbageværende medlemmer af The Beatles, Paul McCartney og Ringo Starr, mener om de opdaterede amerikanske plader, fremgår ikke af bookletten, der i det hele taget kunne have indeholdt meget mere seriøst og historisk input.

Efter sigende var Paul McCartney, John Lennon, George Harrison og Ringo Starr i sin tid ikke begejstrede for Capitols udgivelsespolitik. De fandt det bl.a. mærkeligt, at deres visioner for singler og album blev ignoreret. I bookletten spørger forfatteren til en tekst om de amerikanske udgivelser således, om albumcoveret til lp’en ”Yesterday … And Today” mon var en kommentar til de amerikanske pladeselskabsfolks måde at slagte sangkatalogets idé og kronologi? På fotoet ser man bandet i hvide slagterkitler og dekoreret med rødt kød og hovedløse dukker!

”Yesterday … And Today” er isoleret set et iørefaldende album. Men det er samtidig et godt (skræmme-)billede på, at Capitol gjorde, hvad der passede selskabet. Pladen består af flere numre, der er tyvstjålet fra to af The Beatles’ helt store albumklassikere, de britiske udgaver af ”Revolver” og ”Rubber Soul”. ”Revolver”-sangene ”I’m Only Sleeping”, ”And Your Bird Can Sing” og ”Doctor Robert” er f.eks. i stedet med på ”Yesterday … And Today”.

Til gengæld indeholder de amerikanske udgaver af ”Revolver” og ”Rubber Soul” numre, som oprindeligt hørte til i andre sammenhænge. Bundlinjen er, at de to album er langt stærkere i de oprindelige engelske udgaver, som vi er fortrolige med herhjemme.

Efter 1966 fik The Beatles i forbindelse med forhandlinger om en ny kontrakt styr på, at den britiske version af et album også blev den amerikanske.

Alligevel fik amerikanerne i 1970 en særpræget plade, som også udkom i flere andre lande.

Flere titler var i spil, men albummet endte med at få sin titel fra hittet ”Hey Jude”, der indledte et album med en række singler, som ikke havde været på et album fra Capitol.

Business var den eneste gode forklaring på udgivelsen. The Beatles’ nye manager, Allen Klein, havde nemlig i forbindelse med nogle kontraktforhandlinger lovet tre album i løbet af et års tid. De to andre var ”Abbey Road” og ”Let It Be”, der blev de sidste regulære studiealbum.

The Beatles gik i 1970 i opløsning. Bandet var til det sidste en kæmpesællert og leveringsdygtig i stærke evigtgyldige sange. Men de fire musikere, som i februar 1964 havde indtaget USA med stor charme, kunne ikke længere finde ud af at være sammen som et band.

The Beatles

USA tur-retur

  • The Beatles besøgte USA fra den 7. til den 22. februar 1964.
  • Bandet var i New York, Washington D.C. og Miami og optrådte bl.a. i Carnegie Hall i New York og på det berømte ”The Ed Sullivan Show”. Besøget betragtes som det, der skabte grundlaget for Liverpool-bandets enorme succes i USA, der er verdens vigtigste musikmarked.
  • De fleste cd’er i det nye bokssæt indeholder albummene i både mono- og stereoudgaver.

Anmeldelse af The Beatles - 1+

16-11-2015: Bokssæt: The Beatles er verdens bedste band. Når det gælder levende billeder, er den legendariske Liverpool-gruppe en blandet fornøjelse, dokumenterer en ny udgivelse. Men det er spændende og sjovt at være med på en kigger. Læs artikel

Anmeldelse: The Beatles: The Beatles (Bokssæt) og The Beatles In Mono (Bokssæt)

09-09-2009: Det er en forrygende oplevelse at lytte sig igennem de mange timers digitale, remastererede udgaver af The Beatles' albumklassikere. Både mono- og stereobokssættet får seks stjerner.

Læs artikel

Anmeldelse af The Beatles - Bootleg Recordings 1963

29-12-2013: En ny og næsten hemmelig The Beatles-udgivelse handler mest om at sikre rettigheder. De 59 sange er en blandet pose bolsjer for nørdede fans. Læs artikel

Anmeldelse: Et unikt stykke musikhistorie

09-11-2013: Rock: Ny spændende udgivelse dokumenterer The Beatles’ succesrige relation til mediekoncernen BBC. Læs artikel

Nyhed: The Beatles-feberen stiger igen

25-11-2010: Gruppen er en sællert på nettet på grund af markedsføring og en tilgængelighed, der også appellerer til nye fans. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...