Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Suede i Lille Vega | musik.guide.dk

Suede, Lille Vega, København

Man kunne skiftevis blive nyforelsket og irriteret på bandet ved en intim-koncert i Lille Vega.


Suede
Lille Vega
København:
onsdag
 

Forsvundet i en årrække – men ikke glemt.

Engelske Suede burde trække mange gamle fans til koncerten torsdag aften i Tivoli, for Danmark var som et andet hjemland for Suede for 10-19 år siden. Gruppen blev da også modtaget med en varme, som gjaldt det den hjemvendte søn, da Suede dagen før Tivoli-turen tyvstartede med en koncert i Lille Vega.

Britpop-pionererne var i momenter eminente, men som helhed endte den intime optræden som en noget kortvarig skuffelse.

Gruppens trommeslager, Simon Gilbert, var sygemeldt, og hans vikar var med til at skabe usikkerhed i det fælles trav, og det stak især en trommestik i hjulet på en stribe af de nye sange.

Farlig opfordring

”Barriers” viste sig konkurrencedygtig i selskab med mange af de gamle glansnumre, men gruppen snublede i forceret rode-rock i nye sange som ”Snowblind” og ”Sometimes I Feel I’ll Float Away.”

Og så skal man passe på med at kalde en sang for ”Hit Me”, når man spiller den så jammerligt og pivfalsk, at et kritisk publikum kunne få voldelige indskydelser. En anden ny skæring, ”For the Strangers”, var småkedelig, og så blev vi snydt for ”Sabotage”, som ellers er et af de bedste numre fra det fine nye album, ”Bloodsports”.

Det er ingen hemmelighed, at gruppens bedste sange er at finde på de første to album, og sikke en blændende genkomst det kunne være blevet, hvis Suede havde holdt sig i de gamle klassikeres høje luftlag.

En toptrimmet og stærkt syngende Brett Anderson tog kærligt kvælertag på publikum i den krasse ”Animal Nitrate”: Gennembruds-træfferen, der muntert og uudgrundeligt refererer til stoffet amyl nitrite og dekadent fester på en dyster sump af kortvarig kemisk tænding, misbrug og vold. Typisk lyrik fra Brett Anderson, og der er i den grad sofistikerede lag at afdække i guldrandede klassikere som den sensuelle ”The Drowners” og den magisk rundtossede og aldeles uimodståelige ”We Are the Pigs”.

Gnist og gejst

Begge blev spillet med respektindgydende gnist og gejst fra et band, som afgjort har mere i sig end magelig nostalgi-levering. Brett Anderson er også stadig god for koket croon og vrikken med måsen, og han kæler romantisk inderligt for mirakel-balladen ”The Wild Ones”, så spillestedet pludselig dirrede af monumental rock-historie.

Endelig formåede bandet med tætpakket energi at få fest i foretagendet med udmærkede udgaver af publikums-favoritter som ”Trash”, ”Beautiful Ones”, ”Filmstar” og den forrygende ”New Generation”.

”Vi ses i morgen i rutsjebanen,” lød det fra Anderson, da gruppen sluttede præmaturt efter en time og tyve minutters spilletid.

Det kunne næsten kun blive bedre i Tivoli.

Den ”eksklusive” seance i Lille Vega blev en frustrerende slingretur, som slet ikke formåede at matche de totale triumfer, bandet tidligere har høstet på spillestedet.

Anmeldelse af Suede - DR Koncerthuset, København

02-02-2016: Der var høj karma-klasse over Suede, som i Koncerthuset forenede kunst og folkefest. Læs artikel

Anmeldelse: Suede (Bøgescenerne)

08-08-2010: Gendannede Suede gav en magisk koncert på Danmarks Smukkeste Festival i Skanderborg.

Læs artikel

Anmeldelse af Black Sabbath i Forum, Frederiksberg

27-11-2013: Black Sabbath blev dannet tilbage i 1968. Men det stilskabende rockband rullede det tunge skyts frem og beviste med Ozzy Osbourne i spidsen, at det stadig har kræfterne og klassen. Læs artikel

Anmeldelse: Annisette, Store Vega

08-01-2012: Savage Rose har taget (midlertidig?) navneforandring til Annisette, men den mest mærkbare ændring er, at sproget atter er modersmålet. Læs artikel

Anmeldelse: Iron Maiden (Orange Scene, Roskilde Festival)

01-07-2011: Iron Maiden gav en høj-energisk og nostalgisk opvisning i rørende gammeldags heavy metal på Roskilde Festivalen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...