Anmeldelse af Ryan Adams - Falconer Salen,.. | musik.guide.dk

Stjernen klarede også opvarmningen

Da en sangerinde blev forhindret, klarede Ryan Adams selv opvarmningen.

Falconer Salen, Frederiksberg
Ryan Adams
Mandag

Hvad gør man, når opvarmningen ikke når frem? Aftenens hovednavn Ryan Adams stillede op og legede Natalie Prass, der efter sigende var strandet på et tidligere stop på turnéen.

Den 40-årige Ryan Adams virker på trods af en skilsmisse for nylig til at være et godt sted i sit liv. Den tidligere så skrøbelige og i mere end én forstand påvirkelige sangskriver tog fat om ekstraopgaven med fokus og humor. Det samlede indtryk af opvarmningsseancen var fint uden at være overrumplende. Han kunne videreformidle sangerindens musik, så numrene gav mening. Men han benyttede aldrig chancen til at fremstå anderledes. Ryan Adams har én stil, uanset hvad han stiller op til.

Efter en kort pause vendte amerikaneren tilbage med en håndfuld musikere omkring sig. Han havde stadig ikke fået redt sin fuglerede af en frisure. Til gengæld havde han fuldstændig styr på, hvad han ville. Den to timer lange koncert skulle være en gavmild rejse rundt i bagkataloget – fra debutalbummet, ”Heartbreaker”, i 2000 over plader som ”Gold”, ”Love Is Hell”, ”Demolition”, ”Cold Roses” og ”Jacksonville City Nights” til de to seneste album, ”Ashes & Fire” fra 2011 og ”Ryan Adams” fra 2014.

Hans arbejdsiver og udgivelsesfrekvens har i de seneste 15 år været enorm, også selv om han undervejs har kæmpet med sygdom, tragedie og indre dæmoner. Der var perioder, da koncerter blev aflyst, og der blev til tider sat spørgsmålstegn ved, om han ville være i stand til at værne om sin status som en af rockens unge – i dag yngre – vigtige amerikanske sangskrivere.

Fascinerende følsomhed

I Falconer Salen var der høj kvalitet over den akustiskprægede udgave af ”New York, New York”, soloridtet ”My Winding Wheel”, den stort arrangerede ”Dirty Rain” og den indfølte ”I Love You But I Don't Know What To Say”. Og Ryan Adams fik fremkaldt en fascinerende følsomhed i et af karrierens højdepunkter ”I See Monsters” fra ”Love Is Hell”-samlingen. Et andet stærkt nummer fra dette opus var ”This House Is Not For Sale”.

Men det sammenbragte backingband med danskeren Frederik Bokkenheuser på trommer kunne ikke fremhæve sangens oprindelige smertefulde udtryk. I det hele taget lykkedes det aldrig for gruppen at præge oplevelsen. Det var blot hyrede skikkelser i den musikbutik, som Adams bestyrede med en energi, som et par gange bragte ham ud i for lange forløb, der fik ham til at fremstå som fan af Fleetwood Mac, Creedence Clearwater Revival og Grateful Dead.

De har rødder i Californien, hvor Adams har boet i flere år efter at have været newyorker. Næste gang må han godt give sin musik lidt cool New York-stemning.

Anmeldelse: Arcade Fire (Ballerup Super Arena)

28-08-2011: Koncertoplevelsen med Arcade Fire blev i høj grad ødelagt af dårlige lydforhold og elendig service. Læs artikel