Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Muse - Drones | musik.guide.dk

Et vildt konceptværk

Muse kombinerer Pink Floyd-alvor og tumultarisk underholdning.

PROGROCK
MUSE
DRONES
Warner Music

MuseDronesCover.jpg

Muse har ene band magtet at løfte Roskilde Festivalen til kollektiv eufori – ikke mindst i 2007 og 2010. I år vender den engelske gruppe tilbage, og dens melodisk knejsende hitparade og nærmest ufejlbarlige virtuositet kan blive ved med at tage fusen på selv en hærdet fan.

Trioen kunne næsten virke urørlig i perioden omkring de mesterlige og hysterisk tændte album ”Black Holes And Revelations” (2006) og ”The Resistance” (2009). Men rockens halvguder kom ned på jorden med det noget skuffende ”The 2nd Law” (2012), hvor de stilmæssigt rystede på hænderne og løb ind i kommerciel afmatning.

Den slags kan tage pippet fra mange stadionstjerner og sende dem i det sikre valgs lune favntag. Men Muse er på ”Drones” optændt af en skabertrang og en vildskab af den anden verden. Og det handler netop om en slags uset parallelverden på ”Drones”, som er et indigneret konceptalbum i dysfunktionel familie med Pink Floyds ”The Wall”.

Respektabel morder

Kort skitseret har sangskriveren Matthew Bellamy med sit velkendte konspirations-instinkt skabt en album-fortælling om et magtapparat, der forsøger at låse borgerne i et jerngreb af tankekontrol.

Fortælleren er udadtil en respektabel og flink fyr. Men han er også hjernevasket til at være en kold mord- maskine på stand by: Klar til bag skærmen at trykke på aftrækkeren og aktivere en drone langt borte som del af et system, hvor alle fralægger sig ansvar og undgår blod på hænderne. Det er begavet og veldrejet kritik af samtiden. Men Bellamy mestrer ikke det samme psykologiske og episke raffinement som Roger Waters/Pink Floyd. Muse-sangeren investerer masser af svulmende indlevelse i fortællingen, men han trækker primært de store linjer op og formår ikke til fulde at følge den nyttige devise Show, don’t tell.

Til gengæld bugner musikken af detail-lækkerier, og Muse er så hidsigt show-sprudlende, at det meste 1970’er-progrock til sammenligning kommer til at virke stillestående og hæmmet.

B971998330Z.1_20150607195108_000+G7BLODOS.1-0.jpg

Lyden af Tredje Verdenskrig

”Psycho” bygger videre på det electro-rockende gamle Muse-hit ”Supermassive Black Hole”, og trioen rydder med Brutalis-aggressive riffs vejen for enhver forhindring og styrer sublimt et stormende crescendo. Pop-elskere blandt Muses publikum møder modvind på det overvejende rock-rasende album, der i den herlige ”Reapers” runder spurtende blære-skalaer og et klimaks, der lyder som begyndelsen på Tredje Verdenskrig. Men bandet lokker også med magnetisk-melodisk rock i en sang som ”Mercy”.

Det vilde ridt går prisværdigt ned i tempo på albummets ambitiøse slutspil, hvor der i ”Aftermath” anes kølig melankoli inspireret af Vangelis’ ”Blade Runner”-soundtrack. Med ”The Globalist” besnærer bandet med en fløjtende intro, der skylder Ennio Morricone en nævefuld dollars, hvorefter nummeret eskalerer til et følsomt rockhysteri og til sidst gearer ned med harmonier, der sniger sig op ad klassisk musik.

Den kirke-korale ”Drones” er et flot punktum.

Bellamy beskriver fjernbetjente massemord, der ekspederes som en slags uforpligtende videospil- underholdning i privaten: »Now you can kill from the safety of your home with drones/Amen.«

Anmeldelse af Mark Knopfler - Tracker

16-03-2015: Roots/rock: Stressramte kan finde et sundt alternativ til lægemidler i Mark Knopflers musik. Læs artikel

Anmeldelse af Muse - Live At Rome Olympic Stadium

09-12-2013: Den britiske rocktrio Muse huserer med høj intensitet på et godt produceret livealbum. Læs artikel

Anmeldelse: Muse: The Resistance

13-09-2009: Britiske Muse er avanceret til at være et af tidens største rockbands. Alt er da også kæmpestort på gruppens mesterlige femte album.

Læs artikel

Anmeldelse af Hymns From Nineveh - Sunday Music

26-02-2016: Den danske gruppe Hymns From Nineveh demonstrerer styrke og stil på nyt album. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...