Anmeldelse af Mew - + - | musik.guide.dk

Anmeldelse af Mew - + -

Mews kringlede rock er tilført et adrenalinsusende skud pop.

PROGPOP
MEW
+ -
A:larm Music

Mews musikalske lykkestund er ”Comforting Sounds” (2000, relanceret i 2003). Titlen på den hovedhængende rock-symfoni fungerer også som kort resume over bandets imponerende produktion, der nu tæller seks studiealbum. Et genhør med Mew er som at finde tilbage i en klanglig komfortzone, man kan forsvinde i.

Gruppens rastløse og progressive pop/rock er ganske enestående – og ekstremt karakteristisk – med en aldrig svigtende vilje til at skabe ømskindet storhed.

Hellerups stolthed er kort fortalt et af landets bedste rockbands gennem tiderne, og med den fortabte søn, bassist Johan Wohlert, tilbage i kollektivet er kvartetten ubesværet stilsikker på det nye og mesterlige ”+ -”-album. Mew har også optimeret muligheden for at tiltrække kunder langt uden for målgruppen af kræsne rockfans, for udtrykket har fået et voldsomt skud pop.

Jublende momentum

Åbneren ”Satellites” er så grandios, at en trofast tilhænger må række ud efter en serviet og tørre øjnene i affekt over, at nogen stadig gider og kan lave så berusende rockkunst. Nummeret har høj puls med jublende melodisk momentum og pirrende, disco-funky guitar-lækkerier. Men bandet får også plads til sin velkendte melankolske sødme og excentriske små forskydninger, der er åndsbeslægtet med den skræmte strandløve Brian Wilson fra The Beach Boys. Her er ingen hæmninger. Ingen smalle steder. Ingen grå mainstream-konsensus: ”My life is my own/and now I’m always home”.

Helt karakteristisk for det overlegent homogene album ender vi også på toppen af skandirocken. I ”Cross the River on your Own” vipper og vakler følelserne helt oppe i en spids i en besjælet ballade om et par, der kun kan finde sammen om fortiden, men glider fra hinanden i nuet. I det vanligt kryptisk-poetiske Mew-univers virker det helt mageløst, når Jonas Bjerre med forundret falset-englerøst synger følgende afvæbnende linjer: ”Long as I’ve been alive/old as I am/I’ve still no plan”.

Men Mew er bestemt ikke planløs. Faktisk virker bandet mere afklaret om retningen end på de to forrige album. Kerneudtrykket er umiddelbar fængende pop/rock, der ikke kræver manual, men som rummer en frodig underskov af raffinerede musikalske detaljer. ”My Complications” er kompleks, men den går lige i kroppen med en rå guitarfigur, og sangen inviterer til ren stereofonisk nydelse. Crescendoet er storslået, og Mew parodierer sin egen hang til blegt mismod: ”In the worlds arms/I feel like new again/as if I was healthy/listens to me carefully/takes my voice in/lets the poison sing.”

Det sære får lov til at synge for på ”Making Friends”, der er melodisk berusende på sin egen skæve måde, og ”Clinging to a Bad Dream” er en tummelumsk omskiftelig progrock-skæring. Den første lyder som en hyldest til Prefab Sprout, og den sidste lykkes med at placere Bee Gees på ryggen af Pink Floyds flyvende gris. Det forunderlige er dog, at begge numre mest af alt lyder som Mew.

Skulle der være et svagt nummer undervejs? Nej, og eftersøgningen er hermed afblæst.

Anmeldelse af TV-2 - Det gode liv

02-03-2015: TV-2 reducerer samarbejdspartnere til statister på stilrent album. Læs artikel