Anmeldelse af Love Shop i Amager Bio | musik.guide.dk

Anmeldelse af Love Shop i Amager Bio

Love Shop rundede vinter-turnéen af i sit højtbesungne København. Bandets ”Copenhagen Dreaming” gik lørdag i opfyldelse.

POP/ROCK
AMAGER BIO, KØBENHAVN:
LOVE SHOP
lørdag

Den udefrakommende er ofte bedst til at eksponere skønheden, mystikken og romantikken i et land eller en by, og i tilfældet København er det Jens Unmack fra Love Shop, der har været poppens store besynger af storbyens magi. Unmack er bl.a. opvokset i Viborg, og han har lyrisk annekteret København i Love Shop-sange som ”Du er kommet for at gå”, ”Fuck min højdeskræk” og ”Den eneste”. Forelskelsen i hovedstaden er på stormstyrke i ”Drømmenes København” og i det lysende hit ”Copenhagen Dreaming”, og begge sange var på repertoiret, da Love Shop i weekenden rundede vinterturnéen af med to koncerter på hjemmebanen. Lørdag aften vibrerede salen i Amager Bio af hjertelig opbakning fra 1000 tilhængere, som udgjorde et bål af begejstring, som en ekstremt tændt Unmack uden videre kunne sætte fut i.

Sommerminder

Det blev en gloriøs hjemkomst, hvor Love Shop lunede med lige dele nostalgi og poesi. Stærkest i det udødelige popmoment ”En nat bliver det sommer”, der langsomt vuggede ud i horisonten på melankolske The Cure-guitar-bølger. Publikum blev lige så bløde i knæ og kranie af genhøret med den melodisk gnistrende ”Fuck min højdeskræk”, som faktisk langtfra blev optimalt forløst af bandet. Men træfferen blev løftet kollektivt som rendyrket syng-med-eufori: ”Hun kom til København/ en juliaften under tårnesang/ Alle skulle hjem/ Bilerne kørte ind i solnedgang/ På broen hvor hun gik/ Smeltede asfalt under blå trafik.”

Uden for spillestedet ventede vinterens stenkolde hjerte ganske vist, og den nye koncertrække er afviklet i dødens skygge. To af medlemmerne fra den tidligere trio er kommet af dage i de senere år – Hilmer Hassig og Henrik Hall – så det aktuelle Love Shop er reelt et enmandsband med Jens Unmack ved roret. Det er som historien om den stædige Kaptajn Carlsen, der nægtede at forlade sin synkende skude – dog med den afgørende forskel, at Unmack lykkes med at holde den skønt ramponerede båd flydende, omgivet af en live-besætning, hvor især keyboardspiller Mikkel Damgaard har forståelse for Love Shop-essensen. Koncerten i Amager Bio blev en slags rensende rock-rekviem med høje gravølsprocenter og trodsig livsglæde.

Hall of Fame

I det fornemme nye nummer, ”Skandinavisk lyst”, vakte linjen ”en nat for Henrik Hall” glødende jubel. Og lyttere med finjusteret indlevelse kunne ligefrem høre mundharpevirtuosen for det indre øre i ”Love Goes on Forever”. Her udbrød Unmack: ”Det er her, Henrik Hall plejede at spille solo!” – og publikum svarede igen med øredøvende fællessang.

Love Shops popularitet synes at toppe lige nu efter mange kommercielt magre år, og sangeren indrømmede, at tidligere koncerter med fåtalligt publikum har givet bandet en ”arbejdsskade”, hvor de er som løbestærke hamstere, når først opbakningen er der. Det var derfor ikke underligt, at den udsolgte koncert på Amager blev over to timer lang. Og bortset fra at bl.a. den gumpetunge ”Mere vil have mere” skulle have været redigeret ud af sætlisten, blev koncerten som et berømt løfte fra et andet stort dansk band: ”Det bedste til mig og mine venner”.

Anmeldelse af Love Shop - Kærlighed og straf

20-10-2014: Der er kryptisk stilstand i Love Shop, mens Rasmus Walter prøver at holde hitkarrusellen kørende. Læs artikel

Anmeldelse af Mew - + -