Find mere om:
»Jeg kan blive gammel med reggae« | musik.guide.dk

»Jeg kan blive gammel med reggae«

Peter A.G. Nielsen nyder den nye succes som dansk reggaes gudfar. På mandag udkommer ”Legepladsen” - det første nye Gnags-album i fem år.

Peter A.G. Nielsen var skeptisk, da han for et par år siden blev kontaktet af reggaeorkestret BliGlad. De unge århusianere ville have ham med på deres debut-album, men den legendariske Gnags-sanger var tilbageholdende.

»Jeg er ikke vant til at spille med andre. Jeg skal bare spille med mig selv,« siger 55-årige Peter A.G. Nielsen, som inviterer inden for i huset i Gl. Laven ved Silkeborg, hvor han opholder sig, når han ikke dyrker familielivet i København.

De unge musikere i BliGlad var meget insisterende, og sangeren lod sig til sidst overtale til at medvirke på nummeret ”Kærlighed til folket”. Den beslutning glæder Peter A.G. Nielsen sig over i dag, hvor han og resten af det mere end 40 år gamle orkester Gnags står klar til at udgive ”Legepladsen” - deres første album i fem år.

”Kærlighed til Folket” blev nemlig spillet i radioen, Peter A.G. gav koncerter sammen med BliGlad, og pludselig sad landets yngste musikforbrugere og downloadede ”Vilde kaniner” og ”Slingrer ned ad Vestergade” fra internettet.

»Det var ligesom at blive støvet af,« forklarer Peter A.G. Nielsen.

»De unge kom hen og gav mig hånden - det er altid rart at blive taget alvorligt. Samarbejdet med BliGlad gav mig blod på tanden i forhold til at være levende i musikken og ikke bare en figur fra fortiden.«


Gammel med reggae

Reggaemusikken har i mange år været en del af Peter A.G. Nielsens musikalske univers. Ikke mindst på ”Legepladsen”, hvor flere numre læner sig kraftigt op ad den rendyrkede reggaelyd, som eksempelvis BliGlad dyrker.

»Vi kunne vælge mellem to veje på den her plade,« siger sangeren.

»Der var ”Burhøns”-rocken eller den mere avancerede rytmiske musik som eksempelvis reggae. Guitarfræset siger mig ingenting mere, så det var oplagt at gå den anden vej. Jeg kan blive voksen med reggae, gammel med reggae. Musikken giver plads til den gode melodi, men rammer dig stadigvæk i maven. God reggaemusik rammer dig som en mavepumper.«

”Legepladsen” har været undervejs i fem år, og Peter A.G. Nielsen indrømmer, at den lange proces bunder i usikkerhed.

»Jeg har brugt meget tid på at spørge mig selv, om det stadig var relevant for mig at udtrykke mig gennem sange. Skulle skomageren blive ved sin læst, eller skulle han finde et nyt sprog? Jeg nåede til den konklusion, at jeg både skal skrive sange og bøger, men lade tilfældighederne afgøre om en tekst skal bruges på en plade eller noget helt andet.«


Lavere salgstal

Gnags havde sin storhedstid i 1980'erne, og bandets succes kulminerede med ”Mr. Swing King” (1989), som kunne fylde sportshaller i hele landet. Albummet blev solgt i 280.000 eksemplarer, men da efterfølgeren, ”Lygtemandens sang”, udkom to år senere, var pladesalget næsten halveret. Siden har salgstallene været noget mere beskedne.

»Man skal da være godt dum, hvis man tror, at kvalitet og kvantitet altid hænger sammen,« siger Peter A.G. Nielsen.

»Det er da kun islændinge og nogle få andre, der tror, at træerne vokser ind i himlen. Det er en fuldstændig vanvittig tanke, at vi skulle blive ved med at vokse. Vi valgte at bruge vores succes på at eksperimentere os andre steder hen. Det havde været pinligt, hvis vi var fortsat ned ad den samme vej.«

Ifølge Peter A.G. Nielsen har succes aldrig været et mål i Gnags.

»Jeg har aldrig skrevet en sang, fordi den skulle sælge plader. Jeg har aldrig skrevet en sang, fordi jeg skulle. Jeg har haft noget at sige og har eksperimenteret med det. Hvor langt kan man gå ud i det banale, før bukserne flækker? Jeg elsker det banale og hader det opstyltede. Jeg hader kunst for kunstens skyld.«


Sportshallernes årti

I slutningen af 1980'erne kunne Gnags optræde i landets største sportshaller, mens billetterne til de udsolgte koncerter skiftede hænder for svimlende beløb. Siden har bandet koncentreret sig om festivaler og mindre spillesteder.

»Det specielle ved 1980'erne var, at man kunne forene diskerne, punkerne og rockerne. Alle de forskellige ungdomsgrupperinger var enige om at gå ind og høre Gnags. Men når tingene har været samlet et stykke tid, så begynder folk at redefinere sig selv. Subkulturerne begynder at rendyrke musikken inden for deres eget felt, og da er det ren idioti at forsøge på at fylde haller,« siger Peter A.G. Nielsen, der sammenligner situationen med publikums trang til at synge med på sangene.

»Det ene øjeblik vil folk have alsang, og det øjeblik er det ikke til at holde ud. I disse tider er det acceptabelt, ja ligefrem flot, at få folk til at synge med. Der er så lidt fællesskab i samfundet, at vi higer efter det. På andre tidspunkter bliver fællessangen for meget, den skal atomiseres. Lad ingen bilde os ind, at vi er fælles om noget. Det er én stor løgn.«

Selv om interessen har været for nedadgående, hersker der en positiv stemning om søndagens koncert på spillestedet Stengade 30 på Nørrebro i København. Under reggae-overskriften ”Rub'A Dub Sundays” vil Gnags nemlig præsentere sange fra det nye album samt reggae-klassikere som ”Safari”, ”Vilde Kaniner” og ”Slingrer ned ad Vestergade”.


Virkningen tæller

Gnags er tilbage på de unge musikforbrugeres radar, men de er ikke alene. Også TV-2 og Anne Linnet oplever fornyet succes, ligesom sangerinderne Hanne Boel og Sanne Salomonsen om kort tid vender tilbage med længe ventede pladeudspil.

»Sangene fra 1980'erne var præget af grundigt arbejde,« siger Peter A.G. Nielsen, når han skal pege på grunden til 1980'er-navnenes genfundne succes.

»Der var gode sange, og der var for det meste en mening med galskaben. Man ville sige noget, og alle var enige om at gøre det på en underholdende måde. Mange kunstnere går meget op i at sige tingene på deres egen måde, men vi ville formidle budskaberne, så folk hørte efter. Det interessante er jo netop, hvad der sker inde i folk, når de lytter til sangen. Det er virkningen af sangen, der tæller.«


Krise i pladebranchen

Ifølge Peter A.G. Nielsen betød pladebranchens økonomi også meget for de orkestre, som udgav musik i 1980'erne og nu vinder frem igen.

»Vi fik to mio. kr. til at indspille en ny plade dengang,« fortæller han.

»Vi brugte ikke pengene på taxaer eller dyre middage. Vi har altid arbejdet som heste for at skabe noget. Vi eksperimenterede med den nyeste teknologi og hentede producere ind fra udlandet.«

Da Gnags skulle indspille ”Legepladsen”, blev bandet tilbudt et budget på 200.000 kr. Det afslog Peter A.G. Nielsen og Gnags, som blev enige om selv at finansiere pladen, som tidligere blev præsenteret på tre forskellige pladeselskabet. SonyBMG løb med sejren og indvilgede i at betale de 600.000 kr., som musikerne selv havde smidt efter projektet.

»Det lykkedes kun, fordi vi selv vovede pelsen. Det er ikke gratis at indspille med et symfoniorkester, og man kan ikke søge penge til at gøre det. Vi betaler alle de musikere, der medvirker, og spiller én mand en enkelt aften, skal han have 1.800 kr. Det er fandme ikke for meget for det arbejde, de lægger i det.«

For Peter A.G. Nielsen er det ikke alene pladebranchen, der forfalder i disse år.

»Danmark havde måske sin storhedstid i min generation. Vi havde hospitaler, der fungerede, og skoler, der så ordentlige ud. Når vi mødte i skole efter sommerferien, var det hele malet og sat i stand i respekt for os. På den måde lærte vi at passe på tingene og ikke ødelægge det hele, som man gør i dag. Nu underviser man i midlertidige barakker, fordi man aldrig helt ved, hvad der skal ske. I min barndom var skolerne ligeså nagelfaste som posthuse,« siger Peter A.G. Nielsen, som kan høre en tilsvarende slendrian i meget af tidens musik.

»Man tror, at man bare kan spille, selv om man ikke kan finde ud af det. På et tidspunkt begyndte man at behandle musikken som ren underholdning, både på tv og alle andre steder. Men så underholdende er musikken slet ikke, og siden har mange kunstnere generobret den kunstneriske dimension. Musikken er din eneste ven, og den skal vi udtrykke os gennem. Musikken kender alle de ting, vi går igennem i livet, og vi kan tage sangene frem, når vi har brug for dem. Hvis vi holder op med at skrive sange om livet, så er der ikke længere noget argument for at indspille hele cd'er.


Billede på samfundet

Peter A.G. Nielsen vil fortsat kæmpe for retten til at indspille musik på gammeldags manér.

»Det er det, den nye plade skal,« udbryder han.

»Den skal give os muligheden for at lave en ny plade, uden at vi skal tigge og bede om at få muligheden.«

Også de kommende plader skal indspilles med rigtige instrumenter, ikke på computer.

»Jeg kan ikke arbejde med en computer og holder desuden af den måde, som mennesker er sammen på i musikken. Nogen holder sig tilbage og lader andre komme til. Det er et smukt billede på samfundet. Hvis ikke musikken kan rumme det menneskelige nærvær, hvor skal vi så finde det?«

Sangeren glæder sig til at turnere med den nye plade, også selv om publikum lægger størst vægt på de ældre numre.

»Jeg holder af genkendelsens glæde og elsker at rejse rundt med de gamle sange, men der skal noget nyt til, hvis man skal være fyldestgørende som menneske. Hvis nogle af numrene fra den nye plade bliver liggende på repertoiret, så vidner det om overskud. Sådan et overskud som vi havde i 1980'erne.«

Gnags

Peter A.G. Nielsen: vokal

Mads Michelsen: trommer

Mika Vandborg: guitar

Bastian Sjelberg: bas

www.gnags.dk

Diskografi
På vej... (1973)

Del af en ring (1975)

Det er det (1976)

La det gro (1977)

Er du hjemme i aften (1987)

Burhøns (1979)

Intercity (1980)

Live vol. 1 (1981)

Safari (1982)

X (1983)

Den blå hund (1984)

En underlig fisk (1985)

Plads til begejstring (1986)

Har de puttet noget i kaffen (1987)

Under bøgen (1988)

Mr. Swing King (1989)

Lygtemandens sang (1991)

Live vol. 2 (1992)

Øjne på stilke (1994)

Gösta Hammerfedt (1996)

Gnags Greatest (1999)

Ridser, Revner og Buler (2000)

Skønhedspletter (2002)

Skitsernes Drøm (2003)

Siden 66 (bokssæt, 2005)

Legepladsen (2008)

Udvalgte koncerter
26/10 Rub A Dub Sundays,

??????   Stengade 30, København

06/11 Portalen, Greve

07/11 Skjern Kulturcenter, Skjern

14/11 Kulturhuset Pavillonen,

??????  Grenaa

15/11 Skive Theater, Skive

29/11 Vega, København

05/12 Train, Århus

?Gnags havde sin storhedstid i 1980'erne, og bandets succes kulminerede med ”Mr. Swing King” (1989).

?Gnags oplever lige nu fornyet interesse, ligesom det i øvrigt er tilfældet med en række andre store navne fra 1980'erne.

?Peter A.G. Nielsen vil fortsætte med at kæmpe for retten til at indspille musik på gammeldags manér.

Nyhed: Peter A.G. solo med sang og guitar

24-11-2010: Gnags-forsangeren Peter A.G. skal for første gang i sin 40 år lange karriere stå alene på scenen. Læs artikel

Anmeldelse: The Smiths: Complete

03-12-2011: Rock/pop: The Smiths udgav med stor succes album og singler i et hæsblæsende tempo i 1980'erne og gik så i opløsning. Men musikken virker stadig utroligt stærk. Nyt stort bokssæt gemmer på både lp'er, cd'er og vinylsingler. Læs artikel

Nyhed: Beach Boys sender "Smile" på gaden

01-09-2011: 44 år efter, at det oprindeligt skulle have været udsendt, udkommer Beach Boys' "Smile". Læs artikel

Anmeldelse: Peter Belli: Underværker

27-02-2011: »Jeg har levet på kanten/ lige siden jeg fandt den/Ja, døgnet rundt«. Læs artikel

Nyhed: 10 stjerner, der alle gik bankerot

12-02-2011: Ikke alt der glimter af guld skinner. Adskillige superstjerner har prøvet at miste alt. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...