Anmeldelse af Giana Factory - Lemon Factory | musik.guide.dk

Anmeldelse af Giana Factory - Lemon Factory

Giana Factory veksler mellem at være køligt tiltrækkende og tomt poserende.

SYNTHPOP/ELECTRO-ROCK
GIANA FACTORY:
LEMON MOON
A:larm Music

Den danske pigetrio Giana Factory blev applauderet af musikmedier på hektisk jagt efter modernitet i perioden, efter at bandet albumdebuterede i 2010. Efter en forbløffende lang udgivelsespause er trioen tilbage, men tiden er ikke brugt på radikal nytænkning.

Louise Foo (søster til Sharin Foo fra The Raveonettes), Lisbet Fritze og Sofie Johanne laver mere lavmælt musik med dyster atmosfære og kontrolleret flerstemmig sang. Hvis det skulle omsættes til et landskab, kunne det være et forladt industrielt område med kemisk forurening, hvor naturen bryder gennem cementen. Sådan lyder f.eks. ”Right Or Wrong”, der har ensom skærende synth-lyd, monoton bas, ildevarslende baggrundsstøj og fællessang, hvor pigerne resigneret opremser en stribe spørgsmål. Produceren Trentemøller kreerer et afbalanceret miks af det syntetiske og det instrumentale. Det er så i høj grad et temperaments-spørgsmål, om man afkoder musikken som alternativ popkunst eller som letkøbt, tidsrigtig electro-minimalisme.

Jeg synes, at et nummer som ”Head Up High” er en smuk fusion af electro og alternativ rock, hvor pigernes vokaler så småt nærmer sig det kildent løsslupne og emmer af sexet kølighed. Der er også gådefuld tiltrækning over den synth-stive ”My Power Obey”, og ”It’s Your Life” er en slags futuristisk robotpop, hvor de bevidst stillestående vokaler klinger af skønsang fra mannequiner. En sang, der scorer højt på hipsterbarometret, men knap så højt på den emotionelle respons. Det er essensen af Giana Factory.

Anmeldelse af U2 - Songs of Innocence

10-09-2014: U2 forærer nyt album væk via iTunes. Musikken er god. Tilgængeligheden er dårlig. Læs artikel

Anmeldelse af Nina Persson - Animal Heart