Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Bob Dylan i Falconer Salen | musik.guide.dk

Anmeldelse af Bob Dylan i Falconer Salen

Den berømte sangskriver stod for flere stærke momenter i Falconer Salen. Men der var også tidspunkter, da hyggen og den lidt for letbenede underholdning blev for dominerende.

Falconer Salen, Frederiksberg:
Bob Dylan
Tirsdag
 

Et øjeblik med magi.

Den 72-årige Bob Dylan stillede sig ved mikrofonen midt på scenen med lidt spredte ben og lignede i et splitsekund faktisk en, der ville gøre et forsøg på at efterligne Elvis Presleys kropssprog.

Den verdensberømte amerikanske sangskriver var klædt i et mørkt, let pyntet jakkesæt, og akkompagneret af ikke mindst Donnie Herrons smukke violinspil sang han ”Forgetful Heart” med både en personlighed og præcision i sin hæse stemme, som forstærkede oplevelsen betragteligt.

Her, langt inde i koncerten, skete der noget, som var nemt at tage til sig og alligevel svært helt at forstå. Det var jo langtfra et af de mest kendte numre på sætlisten, og det var – naturligvis -  samme hovedperson med samme backingband og samme andægtige publikum.

Hyggelige og gammeldags

Alligevel skete der i disse minutter noget magisk på en aften, der afgjort havde flere næsten lige så stærke stunder, men som også bød på tidsrum, da numrene kom til at lyde enten for hyggelige og gammeldags eller for uvedkommende groovy og underholdende.

Sidstnævnte handlede meget om, at den arbejdsomme trommeslager George Recile til tider kom til at fylde for meget i arrangementerne. Han satte uden tvivl professionelt musikken i en form for bevægelse, men han satte desværre også en kurs for bandet både her og der, der trak oplevelsen for langt væk fra det musikalsk virkningsfulde og poetisk vedkommende.

Jazz og ufarlig country

Hyggen og traditionerne gjorde Dylan en hel del for at værne om ved at gøre en dyd ud af arrangementer, der kunne betegnes som enten jovial rockabilly, let jazzstemning eller ufarlig country. Desuden var der for mange gange, da afslutningen på et arrangement blev trukket i langdrag af Bob Dylans uortodokse klaverspil.

Her kunne han godt lære noget af Leonard Cohen, der på sine turneer allierer sig med en kapelmester, der under alle koncerter sikrer, at sangene til det sidste fremstår spændstige og spændende.

De gamle sange flugter med nuet

At Bob Dylan ikke var interesseret i den slags formfuldendthed, var for så vidt ikke nogen overraskelse. Hans koncertvirksomhed har i større eller mindre grad siden 1960’erne handlet om alt andet end at præsentere sig selv og sine sange på præcis den måde, som publikum kendte – og måske ønskede at få præsenteret – dem. Alene af den grund var der noget logisk i, at han indledte koncerten med en veloplagt udgave af et af sine bedste numre i nyere tid ”Things Have Changed”.

Meget anderledes udgaver

Med Dylans ambition om at nykonstruere sine klassikere, skulle mange af de 2.100 tilhørere i den udsolgte Falconer Salen også lige spidse ører og huske sætningerne fra engang, før de var sikre på, at det rent faktisk var klassikerne ”She Belongs To Me”, ”Tangled Up In Blue” og ”Simple Twist Of Fate” , de fik præsenteret. De fremstod som meget anderledes numre, men de virkede i forskellig udstrækning i deres nye konstruktioner – med ”Simple Twist Of Fate” som den smukkeste, mest vedkommende oplevelse af de tre.

Bob Dylan kom også nostalgikerne i møde til sidst med relevante udgaver af ”All Along The Watchtower” og ”Blowin' In The Wind”. Alene de to sanges stærke ordvalg kunne nok have tilfredsstillet tilhørerne. Men Dylan sørgede for, at begge sange kom til live i nogle arrangementer, der virkede energiske og meningsfulde.

Mange nyere numre

Efter en mere end 50 år lang karriere kunne han have valgt den nemme løsning med blot at spille klassiker efter klassiker. I stedet viste han sit publikum, at han kan lide sange fra sine nyere plader og ikke mindst sit seneste studiealbum, ”Tempest”. Han spillede et halvt dusin numre fra pladen fra 2012 med den blueslegesyge ”Early Roman Kings” og den flotte, stemningsfulde ”Scarlet Town” som de bedste momenter.

Med den slags nye sange er der al mulig grund til, at Bob Dylan fortsætter med at indspille album og optræde. Allerede i aften går han på scenen i Falconer Salen til endnu en udsolgt koncert.

Det spillede Bob Dylan i Falconer Salen tirsdag den 15. oktober:

  • 1. Things Have Changed
  • 2. She Belongs to Me
  • 3. Beyond Here Lies Nothin'
  • 4. What Good Am I?
  • 5. Pay In Blood
  • 6. Waiting for You
  • 7. Duquesne Whistle
  • 8. Tangled Up In Blue
  • 9. High Water (For Charley Patton)
  • (Pause)
  • 10. Summer Days
  • 11. Simple Twist of Fate
  • 12. Early Roman Kings
  • 13. Forgetful Heart
  • 14. Spirit On the Water
  • 15. Scarlet Town
  • 16. Soon After Midnight
  • 17. Long and Wasted Years
  • Ekstranumre
  • 18. All Along the Watchtower
  • 19. Blowin' In the Wind

Anmeldelse: Bob Dylan/Mark Knopfler (Multiarenaen, Herning)

03-11-2011: Knopfler skabte struktur i Dylans sange under udsolgt topmøde i Herning. Men mange udvandrede. Læs artikel

Anmeldelse af Bob Dylan - The Cutting Edge 1965-1966. The Bootleg Series Vol. 12

08-11-2015: Anmeldelse: Et nyt bokssæt med Bob Dylan dokumenterer, hvordan sangene på tre albumklassikere blev til i løbet af 14 måneder i 1965-1966. Læs artikel

Anmeldelse af Bob Dylan - Falconer Salen, Frederiksberg

09-10-2015: Den 74-årige Bob Dylan sang i Falconer Salen på Frederiksberg, så det var til at forstå, og han dyrkede sammen med sit stærke band det iørefaldende udtryk. Læs artikel

Anmeldelse af Bob Dylan - Amfiscenen, Aarhus

10-07-2014: Koncertanmeldelse: Bob Dylan fortsætter med held relanceringen af sig selv. Men en stor del af publikum i Aarhus stod af undervejs. Læs artikel

Anmeldelse: Bob Dylan og Mark Knopfler (Malmø Arena, torsdag aften)

04-11-2011: Der var masser af danskere til koncerten i Malmø med Bob Dylan og Mark Knopfler. Men der blev aldrig tale om nogen stor oplevelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...