Anmeldelse:
Anmeldelse: 2 out of 6
Find mere om:
Lauryn Hill (Falconer Salen, Frederiksberg) | musik.guide.dk

Lauryn Hill (Falconer Salen, Frederiksberg)

Den amerikanske sangerinde Lauryn Hill lod vente på sig ved koncerten i Falconer. Da hun omsider dukkede op, kunne man ind imellem ønske sig, at hun var blevet væk.

Falconer Salen, Frederiksberg

Lauryn Hill

Mandag

Den amerikanske hiphop-stilskaber Lauryn Hill har siden 2005 givet to ekstreme koncerter i København.

Den første var på en flydescene i havnen ved Nordre Toldbod, hvor publikum kun lige kunne ane en lille skikkelse med en gevaldig afrofrisure, som spurtede energisk omkring.

Her var Lauryn Hill alt for langt væk.

I 2007 var hun derimod nærmest for tæt på, da hun gav en utilfredsstillende og kaotisk afsporet koncert i Store Vega.

Sangeren var rædselsfuldt overlæsset - i såvel klæder som klange. Og hun viste alle tegn på at være i desperat kunstnerisk vildrede med vekslen mellem at agere overgearet kvindelig James Brown-karikatur og irritabel diva, som tyssede på sit kæmpe musikalske følge, når de smadrede følsomme momenter med manglende mådehold.

Kontinuerligt fald

Det sidste tiår har været et kontinuerligt fald fra tinderne for Lauryn Hill, som ellers tidligere så fornemt har afbalanceret stil, karisma og vedkommende hiphop i bandet Fugees og senere med udgivelsen af solo-klassikeren og kæmpesællerten ”The Miseducation of Lauryn Hill” (1998).

Lige siden har det svirret med rygter om et nyt regulært studiealbum fra den uberegnelige Hill, men det er aldrig kommet, og i mellemtiden har hun omarrangeret og slidt så meget på det gamle repertoire, at det nu næsten er blevet uigenkendeligt.

Ready or Not?

Den uværdige nedtur fortsatte i et udsolgt Falconer på Frederiksberg, hvor Hill ellers havde samlet et overvejende meget ungt publikum, der var spændt på - måske for første gang - at opleve det 36-årige hiphop-ikon.

Men mange endte med at forlade koncerten, før den var slut, eller feste lidt halvhjertet med. For Lauryn Hill bød på en minimal dosis hiphop-lækkerier, mens hun var gavmild med buldrende og klangligt ufokuseret festfunk, der placerer sig tre divisoner under Prince-ligaen.

Decideret tragikomisk

Det kom derfor til at fremstå decideret tragikomisk, at publikum skulle holdes hen med knap halvanden times ordinær dj-opvarmning, før superkrukken Hill kom på scenen præsenteret som kvinden, der ville give os noget ”vi aldrig havde hørt før”.

Koncerten blev faktisk uhørt dårlig. Det hjalp kun lidt med en hæderlig indledning med en reggae-lun udgave af Roberta Flack-hittet ”Killing Me Softly With His Song”, som Lauryn Hill i efterhånden rigtig mange år har forsøgt at gøre til sin egen.

Snart fulgte den ene maltraktering efter den anden af guldklumper fra ”The Miseducation of Lauryn Hill”.

Sang blev vansiret

Værst gik det ud over den religiøst symbol-flammende ”To Zion”, som oprindelig var Hill's markante opgør med kolleger og branchen, som ville have hende til at ofre sit ufødte barn til fordel for karrieren.

Men i Falconer blev den sang vansiret så meget i en hektisk fortolkning, at det netop kun var en mor eller en kæmpefan, der kunne holde af rædslen.

Det bombastiske fest-temperament tog gradvist fuldstændig over og rundede en snert af gakket absurditet, da sangerinden skrigende forlangte at få skruet ekstremt højt op for sin mikrofon, så hendes skingre, hæse og hysteriske vokal kværnede om kap med en uskønt mudret stadion-lyd.

Downhill

Der har været eksempler på optrædener med Hill, hvor publikum simpelthen har forlangt pengene retur. Og utilfredse tilskuere i Falconer med en lignende dagsorden kunne i så fald finde argumenter i udgaven af Bob Marley's ”Could You Be Loved”. Den forekom først som et o.k. og regelret fest-indslag, men så lykkedes det minsandten for det talstærke band at tabe beatet som en samling urutinerede amatører.

Det totale kollaps truede, men redningen kom i form af rimelige afstikkere til gammelt Fugees-materiale og takket være hovedpersonens trodsige vilje til at hidse publikum op til narrestreger.

Men det var langt fra nok til at fjerne et beskæmmende helhedsindtryk af en sanger, der i sin voksende forvirring forveksler volumen med passion - og soul-brølen med indlevelse.

Som hun selv sang undervejs:

”This is crazy!”

Anmeldelse: Faithless (Bøgescenerne)

06-08-2010: Den britiske dance-gruppe Faithless var malplaceret som et af hovednavnene på Danmarks Smukkeste Festival.

Læs artikel

Anmeldelse: The Streets (KB Hallen)

28-10-2008: Sygdom, rådden lyd og masseslagsmål lagde kraftige dæmpere på The Streets-koncerten, som udelukkede løftede sig pga. Mike Skinners kampånd.

Læs artikel

Anmeldelse af Lil Wayne i Tap 1, Vesterbro

27-10-2013: Lil Wayne var meget optaget af at gejle stemningen op, hylde publikum – og sig selv. Den amerikanske hiphopstjerne skulle have brugt mere energi på at rappe godt. Læs artikel

Anmeldelse af Burhan G og Drake

09-10-2013: Burhan G blotlægger sine følelser. Drake er for hårdkogt. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...