Anmeldelse af Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly

Hiphop: Kendrick Lamar har indspillet et fascinerende stærkt album, der stopfodrer hiphopudtrykket med sej jazz, funk og soul. Teksterne er knivskarpe.

Kendrick Lamar
To Pimp A Butterfly
Interscope Records/Universal Music

Mantraet bliver gentaget mange gange:

»Every nigger is a star!«

Budskabet er samplet fra soundtracket til en film i blaxploitation-genren fra første halvdel af 1970’erne, dengang sorte musikere og filmskabere med bevidsthed, følsomhed, humor, vrede, provokation og ikke mindst kunstnerisk stortalent stod frem på plade og scene og talte den sorte befolknings situation og sag. Blandt kunstnerne, der gjorde sagen til en del af deres kunstneriske udtryk, var – på forskellig vis – stjerner som Curtis Mayfield, Marvin Gaye, Sly And The Family Stone og Stevie Wonder.

»Every nigger is a star!«

Nu lader den 27-årige amerikanske hiphopstjerne Kendrick Lamar ordene indlede albummet ”To Pimp A Butterfly”. Mens hans forrige og meget succesrige plade, ”Good Kid, M.A.A.D City”, i høj grad kredsede om at vokse op i Compton, Californien, dyrker det nye album i et større perspektiv den sorte befolknings rødder og vilkår i USA.

79 minutters magi

Sangen ”King Kunta” er inspireret af hovedpersonen Kunta Kinte fra en roman, der var grundlag for den amerikanske tv-serie ”Roots” i 1970’erne om bl.a. de sortes dramatiske rejse fra Afrika til en slavetilværelse i Amerika. Herhjemme hed serien ”Rødder”. Mens ”King Kunta”-teksten til tider er frådende vred, er den musikalske attitude funky på den mest overbevisende måde. Det er magien ved Kendrick Lamars 79 minutter lange album. Det er en sjælden stærk fryd for øret, mens sætningerne florerer som kommentarer til verdens skæve gang. Til tider er han den, som rapporterer om, hvordan det sorte Amerika har det. Andre gange bringer han sig ind i centrum for fortællinger om den svære berømmelse med dollarfristelser, fester i døgndrift, intellektuel tomgang og nedtur for fysik og psyke. Kendrick Lamar piller uden tvivl i sin navle, og man vil med en vis ret kunne sige, at det er for nemt at sidde i et studie og gøre sig til talsmand for andres vrede, oprør og trang til at slå og skyde igen – og så også formulere det glade budskab:

»Nigga, we gon’ be alright«.

På den anden side lukker han aldrig øjnene som så mange andre stjerner, og han underholder ikke med glade kærlighedssange. Kendrick Lamar forsøger i stedet innovativt og modigt at finde sit samlede udtryk – sine ord og sin musik. Den ambition lykkes og giver albummet en dybde, som betyder, at man kan bruge timevis på at forstå – og måske misforstå – budskabet. Sådan er god kunst. Der gives ikke lette svar. I stedet vækkes spørgejørgen, og nysgerrigheden sættes i swing.

Fascinerende rutsjebanetur

Musikeren og produceren Kendrick Lamars nysgerrighed og swing betyder, at lytteren kommer på en fascinerende rutsjebanetur i varmblodig og udfordrende jazz, soul, funk og hiphop, og i den inspirationskilde, der slanger sig igennem albummet, finder man strømninger af Miles Davis, John Coltrane, James Brown, Brian Wilson, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Steely Dan, Prince, Tupac Shakur m.fl.

Der er næsten heller ingen grænser for, hvilke stjerner der medvirker på pladen. Hvilket siger noget om den respekt, der er for Kendrick Lamar, der som rapper er hurtig og skarp. Han kan med andre ord levere hele pakken, og det er svært at forestille sig, at noget album i 2015 kommer til at overgå ”To Pimp A Butterfly”.

Stjerneskud

Kendrick Lamar

• Født den 17. juni 1987.