Anmeldelse af Kanye West - Kanye West | musik.guide.dk

Storhedsvanviddet ulmer

Urimelig rodet album fra Kanye West, der både inspirerer til fortsat fandyrkelse og foragt.

HIPHOP
KANYE WEST
Universal Music

Kanye Wests selvforelskelse blusser passioneret op på hans nye album, og som med al ægte kærlighed truer vanvid med at tage magten. I tilfældet Kanye West lurer storhedsvanviddet. Titlen, ”The Life of Pablo”, kan referere til maleren Picasso, som den 38-årige West tidligere har identificeret sig med, ligesom han har sendt kammeratlige referencer i retning af historiske skikkelser som Galileo Galilei og Leonardo da Vinci. Wests hustru, realitystjernen Kim Kardashian, sidestilles efter alt at dømme i en aktuel sang med Jomfru Maria, og rapperen glorificerer på det nye udspil sig selv som værende geni og visionær arbejdsnarkoman. Amerikaneren har noget at have narcissismen i.

Musikalsk ekstremist

Han er et banebrydende hiphopnavn, der med vildskab og flabet skabertrang bevæger sig ud i ekstreme soniske randområder og spytter hensynsløse bekendelser ud, som konkurrenter ville gå langt udenom. Han laver også indimellem mesterlige mosaikker med lånte brudstykker fra den populære musiks historie. Lyt f.eks. til et pletskud som ”No More Parties in LA”, hvor Kendrick Lamar, en anden af tidens toneangivende rappere, hjælper til. Nummeret er løst groovende, sample-krydret og kaotisk, og vandfaldet af rablende lyrik om paranoia, lede og foragt i L.A. har en snurrende narkotisk virkning. Men det er samtidig kendetegnende for albummet, at West afsporer emnet med en efterlysning af en laptop, som nogle bekendte har nappet, og en selvros om, hvor stor en diller og hvor utroligt mange penge han har. Albumværket veksler i frustrerende grad mellem, at Kanye West er inspireret superstar og plat stodder. Det sidste i ”Famous”, der synes at referere til et skandaleoptrin ved et prisshow i 2009, hvor West afbrød popstjernen Taylor Swift i en takketale: »I feel like me and Taylor might still have sex/ Why? I made that bitch famous,« skrydes der usympatisk og pointeløst. West overser belejligt, at sangerinden dengang allerede havde fået et kæmpe gennembrud. Det er blot en af mange paradoksale platheder spildt ud over numre af ellers smidig og sindrig karakter. På ”Famous” er der puslet nænsomt med detaljerne, og resultatet er en hi-fi-nydelse af rang. Men albummet er også revideret så mange gange, at det kan høres. Der indskydes myriader af idéer og samples, og det hæmmer flow og fremdrift. Helhedsindtrykket fremstår rodet og prætentiøst, og der gives plads til overflødige skæringer. Som den hule teatertorden i ”Low Lights” med ekkobelagt kvindelig spoken word og bagatellen ”I Love Kanye”, hvor hovedpersonen hygger med selvfedme og et sjældent skud selvironi. Indimellem lykkes det dog for rapperen både at være sjov, grov og klangligt overbevisende, som i ”30 Hours”: »I guess a blowjob is better than no job« og »My ex says she gave me the best years of her life/I saw a recent picture of her, I guess she was right.«

Anmeldelse af Kanye West - Yeezus

21-06-2013: Hiphop: Kanye West er blevet far. Men glem alt om, at stjernesolisten er blevet blød om hjertet. Læs artikel

Anmeldelse: Kanye West/Jay-Z: Watch The Throne