Find mere om:
Rammer uden indhold | musik.guide.dk

Rammer uden indhold

Billedrammens historie foldes ud på Statens Museum for Kunst.

Statens Museum for Kunst,

København:

RAMMENS KUNST

Arrangeret af Henrik Bjerre

og Jannie Henriette Linnemann

Til den 7. september

ÅBNER I DAG

[x] [x] [x]

For første gang på dansk jord er billedrammen emne for en kunstmuseumsudstilling. Det foregår i Statens Museum for Kunst. Vi begynder i Middelalderen, fortsætter kronologisk fremad og slutter i begyndelsen af 1900-tallet, hvor rammen om et Henri Matisse-maleri fungerer som punktum.

Flot ser det ud, når man træder ind i udstillingens fem rum. Væggene er tildækkede med hundredvis af billedrammer, gyldne og rigt ornamenterede. De hænger tæt sammen på vægge, som er bemalede i stærke baggrundsfarver

Udstillingens mål er at fortælle billedrammens historie, hvilket den gør nydeligt og lødigt. Vi ser det fine håndværk, lærer om teknikkerne og oplever de forskellige perioders rammesærpræg.

Bag rammeprojektet står tidligere chefkonservator og nuværende leder af museets Jørn Rubow Center for Bevaring, Henrik Bjerre, samt hans sparringspartner, arkitekt og kunsthistoriker Jannie Henriette Linnemann. Imponerende forskningsarbejde ligger tydeligvis til grund for udstillingen, men som udstillingsform er resultatet desværre ikke voldsomt ophidsende.

Det skyldes, at udstillingen ikke hæver sig over det historiske niveau, og ret beset kunne den ligeså godt have været vist på et kulturhistorisk museum. Jeg savner de kunstfaglige spørgsmål, som lige præcis kunstmuseet kan og skal stille.

Hvad er en ramme, hvorfor bruger man overhovedet rammer omkring billeder, og hvorfor forsvinder rammen stort set i det 20. århundrede? Mange nyere kunstnere arbejder konsekvent med rammen - ved at male ud over den, ved at lade genstande skære sig igennem den, ved bevidst at undlade den. Men det ser vi ikke i udstillingen.

Så blev det spændende
Groft sagt slutter ”Rammens Kunst” lige der, hvor emnet begynder at blive virkelig spændende, og jeg havde derfor foretrukket et langt mere begrænset rammeudvalg fra perioden 1300-1900 til fordel for vægplads til nyere kunst, der berører rammeproblematikken.

Eksempelvis malerier af Tal R, som ofte aktivt inddrager rammen. Eller noget video- og computerkunst, hvor det plastic, der omkranser skærmen, udgør rammen.

Som kompensation får man dog bagerst i udstillingsfolderen en kortfattet vejviser ud til ramme-relevante værker i den faste samling.

tom.hermansen@jp.dk

Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...