Anmeldelse af Texas - Texas 25 | musik.guide.dk

TEXAS 25
PIAS Recordings

POP
RUMER
INTO COLOUR
Warner Music

Da Texas debuterede i 1989 var bandets genre-plumrede countryrock håbløst umoderne, især da den grunge-gnavne rock i de efterfølgende år for alvor bed sig fast. Men fra 1997 fik både musik og frontfigur Sharleen Spiteri en gevaldig makeover, så Texas bød på sexet blikfang og var med på det tidsrigtige beat. Gruppen scorede kæmpehits med skamløst medrivende popsingler som ”Black Eyed Boy” og ”Summer Son”. Så begyndte det gradvise tilbageslag, hvor Spiteri også gik solo med moderat succes. Helt efter bogen fejres 25-årsjubilæet med en opsamling: et blandet genbrugsprodukt af nyindspillede karriere-højdepunkter samt nye sange, hvor ”Start a Family” er smittende følsom pop.

Cirklen er fuldendt, for Texas er tilbage ved udgangspunktet som værende aldeles umoderne. Det skotske band relancerer nemlig Texas-træfferne i gedigne, gammeldags soul-udgaver, så Wilson Pickett vipper med foden i det hinsides, og en del lyttere vil føle sig tilbage i universet fra filmen ”The Commitments”.

Det musikalske skifte er ikke ulogisk, for der har alle dage sitret soul-drama i Spiteris luksuriøst sensuelle vokal, der er så karakteristisk, at man uden videre kan genkende den på en skrattende bilradio i myldretids-trafik. De 25 års branche-slid har ikke mærket sirenesangen, og Texas’ soul-flirt er så charmerende, at man stort set tilgiver den manglende vilje til at rokke det mindste ved genrens tempelsøjler.

”Say What You Want” lyder som en sang, der har været i tvunget eksil og nu har fundet hjem til sin bløde plads foran pejsen: varm og organisk. Og glorien skinner som nypudset over den skønne pige i ”Halo”, der springer ud i et forårs-kådt arrangement af blæsere, kor og sødt guitar-kæleri. ”I Don’t Want a Lover” og ”Summer Son” er også heftigt omarrangerede, men magter dog ikke at feje originalerne af banen.

Nutidig Carpenter

Rumer er bare en original. Den 35-årige britiske sangerinde har allerede rigeligt skævvredet stof til en særpræget biografi. Hun voksede op i Pakistan med engelske forældre, men det skulle vise sig, at det var den pakistanske kok, der var hendes biologiske far. Karrierevejen har været snørklet, og efter gennembruddet gik hun i sort. Det hjalp med alternativ terapi og en forlovelse med samarbejdspartneren Rob Shirakbari, der også har arbejdet med Burt Bacharach. Sidstnævnte stod bag udødelige sange med The Carpenters, og så hænger det sammen på sin egen rundtossede måde. For Rumer er nutidens svar på Karen Carpenter: en dulmende englerøst med nervøst sammenbrud lurende bag det sunde smil.

”Reach Out” besidder så stilren Carpenters-melankoli, at tårerne presser sig på, før sangen kommer i omdrejninger. ”Dangerous” skejer diskret ud med strygerlækker og bas-fed disco, og al kynisme er bandlyst i knap 4 min. i den orkestralt nydelsesfulde ”Better Place”. Surmuler man over, at tidens popalbum er degenereret til få anstændige sange og festfyld for resten, bør man give Rumer en chance.

Anmeldelse: Nina Simone: To Be Free - The Nina Simone Story (bokssæt)

02-01-2009: Den afdøde sangerinde Nina Simone hyldes med et bokssæt, der viser hende som både pop-, blues- og soulsanger og en politisk skikkelse.

Anmeldelse: Ne-Yo: Year Of The Gentleman