Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Rasmus Seebach - Dokken, Esbjerg | musik.guide.dk

Anmeldelse af Rasmus Seebach - Dokken, Esbjerg

Rasmus Seebach leverede syng med-folkefest uden det store show-spræl.

Rytmisk musik
Rasmus Seebach

Dokken, Esbjerg

fredag


Kan man tale om afmatning, når et hjemligt popnavn opnår såkaldt femdobbelt platin for et album, svarende til et salg på ca. 100.000 styk (fysiske eksemplarer, digitale kopier og streaming)? Det kan man muligvis, når man lige netop har at gøre med den danske popsensation, Rasmus Seebach, som er blevet forvænt med albumsalg langt over 200.000 styk.

Seebachs seneste opus, ”Verden ka' vente”, som udkom sidste efterår, befinder sig stadig højt på hitlisten og kan opnå yderligere platinglans. Men der er lang vej mod at matche tidligere kommercielle jubel-tal.

Stagnationen – eller afmatningen – flugter også med indholdet på ”Verden ka' vente”, der langtfra har samme friskhed og optimistiske genre-krumspring som den veldrejede forgænger ”Ingen kan love dig i morgen” (2013).

Det nye album har rigeligt med godmodige dig-og-mig-ballader, og de forudsigelige Seebach-skemaer og -temaer gør udspillet mindre medrivende. Men lyttere snydes ikke for velkendt gedigent sangsnedkeri, og Seebach kan nu engang noget, som snobbede smagsdommere meget ofte har svært ved at forstå: Han kan lave skarp skåren popmusik. Det kræver et helt særligt instinkt og en melodisk timing, som det er nemt at pege fingre ad, men som det er få forundt at praktisere.

Provins-premiere

Derfor er hans fortsatte folkelige gennemslagskraft så enorm, og vil man vide, hvem hans publikum er, skal man bare kigge sig omkring til en af sangerens koncerter.

Som nu dén fredag aften ved turnépremieren, der næsten symbolsk var placeret endda meget langt fra central-Danmark: I Esbjerg, hvor den stod på ren familiefest for 4.350 gæster i udsolgte rammer. En udskudt debut, da sangeren på grund af sygdom måtte aflyse koncerter i Frederikshavn og Vejle forinden.

52529314.jpg

I arenaen Dokken var der små børn og tweens med livsappetit og spænding lysende ud af øjnene.

Ledsagende forældre og bedsteforældre, hvor mange sikkert blev overraskede over, hvor mange sange de faktisk kunne nynne og brumme med på. Og så var der den klart mest dominerende målgruppe: piger i alderen omkring de 20-30 år, der var godt varmet op hjemmefra til en eksalteret tøseaften. De fik opmærksomhed fra den noget mindre andel af unge fyre, der – hvis de var singler – havde fundet en smart strategisk genvej til en flirt.

Hovedpersonen, mange venskabeligt kalder ”Ralle”, var som vanligt også indstillet på en hed flirt med publikum, som han lovede ”200 procent” nærvær i en tid præget af fravær, og han holdt bestemt humøret og fanen højt i 100 minutter.

Rasmus har forladt klubben

Der var hyret talrige professionelle kræfter til at bakke sangeren op, men i forhold til tidligere savnede man vilje til at søge ad nye musikalske veje. Blæsere og strygere var enten faldet for sparekniven eller fravalgt til fordel for en mere traditionel rockklang iblandet akustisk hygge. Den klub-venlige Seebach lod først høre fra sig en time inde i koncerten, hvor det blev helt forløsende med et skud maskinelt programmeret dansemusik med smæk i beatet.

De nye sange klarede sig godt – uden at score højest på respons-barometret. Den feel good-frejdige "Farlig" var ganske ufarlig og er med sin beretning om en pågående kvindelig forfører en disco-smuttende pendant til Hall & Oates "Maneater". ”F*** jeg er forelsket” var kælen romantisk med bløde melodiske harmonier, og her er Seebach virkelig mand for at løfte arven fra sin tidligere samarbejdspartner Lionel Richie. Og ”Uanset” sprudlede som melodisk funktionel hverdagspop fra tosomhedens drama-zone, der fylder rigtig meget i Seebach-universet. Dét emne kan stort set alle forholde sig til, og det velkendte miks af tryg hygge og hjertelighed har for længst sikret, at den igangværende turné nærmest kan melde udsolgt. Men rutinen lurer også, og man kunne ønske sig, at sangeren ville prøve kræfter med mere dynamiske live-arrangementer og vove sig fra den skvulpende andedam ud på dybere musikalsk vand. Man savnede f.eks. blæser-fylde til rigtig at sætte fredagsbølgerne i skub i den ellers så kulørte ”Sandstorm”. Ballader som ”Glad igen” og ”Stod det skrevet” kan man sagtens afskrive som sentimental pladderpop, men sangene er melodisk vandtætte, og de trak som stort set hele repertoiret massiv syng-med-opbakning.

Charme-troldmand

Tager man del i sådan en skrålende koncert-rus, kan nuet meget vel vise sig en dag at ende som ”de gode gamle dage”, som sangeren er inde på i et nyt nummer. Og Seebach er stort set uden sidestykke, når det gælder popmusikalsk intimitet og nærvær. Han synes heldigvis stadig langt mere drevet af charmerende, oprigtig spilleglæde end af kontant kalkule, og hans lyse personlighed stritter og hitter på en scene.

I Esbjerg bevarede han sin position som storsmilende konge af nutidig folkelig familiepop – men desværre uden at tilføje showmæssig nyskabelse.

Anmeldelse af Barbara Moleko - Bapsz

08-06-2015: Uanstrengt album til den varme årstid med Barbara Moleko – lige indtil de gode melodier slipper op. Læs artikel

Anmeldelse af Michael Bublé i Forum, Frederiksberg

27-02-2014: Verdens bedste krydstogt-entertainer skabte bølgegang i Forum. Læs artikel

Anmeldelse af Lionel Richie i Forum Horsens

06-12-2012: Funky fest og snøftende romantik med Lionel Richie, der i Horsens primært diskede op med gammelt materiale – og fik en tiltrængt håndsrækning af Rasmus Seebach. Læs artikel

Anmeldelse: Rasmus Seebach (Portalen, Greve)

03-02-2012: Popkongen Rasmus Seebach overraskede med håndspillet musikalsk charme ved turnépremieren. Kunne han bare styre sin sentimentale indre hyggeonkel. Læs artikel

Anmeldelse: Rasmus Seebach: Mer' end kærlighed

15-10-2011: Lyserøde poptøser og pladeselskab kan godt ånde lettet op: Rasmus Seebach har indspillet et nyt hitspækket album. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...