Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse: Rasmus Seebach (Portalen, Greve) | musik.guide.dk

Anmeldelse: Rasmus Seebach (Portalen, Greve)

Popkongen Rasmus Seebach overraskede med håndspillet musikalsk charme ved turnépremieren. Kunne han bare styre sin sentimentale indre hyggeonkel.

Portalen, Greve

RASMUS SEEBACH

Torsdag

Tallene fortæller historien.

220.000 solgte eksemplarer i Danmark af debutalbummet fra 2009.

Et salg på 140.000 af opfølgeren, ”Mer' end kærlighed” (2011), hvilket gjorde albummet til det bedst sælgende i Danmark sidste år.

Rasmus Seebach er tidens største hjemlige popnavn, og han høster frugterne af et enkelhedens koncept, som svenske Roxette engang opsummerede i en pladetitel: ”Don't Bore Us, Get to the Chorus!”

Stol altid på Rasmus Seebach i så hensende - og det med så forunderlig konsekvens, at han allerede har overtrumfet farmand Tommy i usvigelig popflair.

U-hu-hu-hyggeligt

”Mer' end kærlighed” har et så overvældende opbud af hurtigtvirkende øre-klæber-refræner, at albummet kan forveksles med en greatest hits-plade for et hvilket som helst andet popnavn, der har 10 års produktion bag sig.

Prisen for det massive og koncentrerede gennembrud er til gengæld en ekstrem overeksponering. Seebach er for mange lyttere for længst reduceret til en u-hu-hu-syngende tegneseriefigur, der udelukkende gør sig i flæbende og topbanale sms-sange med succes blandt et segment af hysteriske teenagepiger.

Familien DK-udflugt

Seebachs turnépremiere i et - naturligvis udsolgt - Portalen i Greve, viste da også, at teenfans stadig klæber til den 31-årige hitlistehelt fra Frederiksberg. Men alders-spredningen ved koncerten var faktisk ret stor og talte alt fra mor/far/datter, der sang med på alle numre, til venindeflokken omkring de 30 år, der festede hujende til optempo-sangene og snakkede højlydt under balladerne.

Det sidste kunne tilgives. For her er der frit spark til Rasmus Seebachs ømme akilleshæl, hvor den snøftende sentimentalitet og de mange sange om parforholds-kvaler indrammes i et romantisk, overfladisk og lyserødt skær, som vi er en del, der har svært ved at kapere.

”Det er vigtigt, at vi nyder hinandens selskab i aften. Det er ellers sjældent, jeg bruger klichéer,” lød det befriende selvironisk fra Rasmus Seebach. Og resten af premieren blev faktisk opsigtsvækkende vellykket.

Popdrengen blev bakket op af et ungt, energisk og velspillende band samt fire strygerpiger, og de håndspillede arrangementer gav lige Seebach et ekstra skud charme og en mere løs platform at boltre sig på.

Klassikerniveau

Man skal også være sejlivet Seebach-hader udrustet med høreværn og skyklapper, hvis man vil lukke øjne og ører for sangerens kvaliteter og scenetække.

Hans sangskriversnilde er lige nu unik. Få komponister magter at frembringe en så umiddelbart forførende melodi som nu den i ”Lys i din lejlighed”, og sangen fuldtræffer endda et uprætentiøst stemningsbillede af efter-smerten ved et bristet forhold. Præcist, mundtligt og inderligt indfanget i linjer som ”Lovede mig selv, jeg var ovre dig/Beruset og sentimental/endte jeg op her på vores vej/og der på tredje sal/ser jeg nu persiennerne gå ned.”

Det er hverken for lidt eller for meget – og i inspirerede stunder som denne laver Seebach popklassikere, der holder niveau med ligefremme danske favoritter som Dodo and the Dodo's ”Vågner i natten” og Dieters Lieders ”Dig og mig”.

Oppe og nede på beatet

I Portalen blev det syntetiske og tunge beat sluppet løs efter ca. en times spilletid, hvilket var en smart strategisk manøvre. Byturs-euforien sitrede i salen med de slagkraftige ”Natteravn” og ikke mindst ”Sirenerne”, og sangeren viste showmanship ved at improvisere en munter duet med en pige fra publikum i ”En skygge af dig selv”.

Endelig vendte Seebachs indre hyggeonkel tilbage til allersidst med en akustisk venlig udgave af Tommy-fars nuttede godnatsang ”Under stjernerne på himlen”.

Regnskabet kunne gøres op: Roxette-formlen blev ikke undveget en eneste gang i løbet af aftenen. Der ventede konstant et træfsikkert refræn lige rundt om hjørnet.

Intet kan lige nu stoppe Seebachs folkefest.

Anmeldelse af Lionel Richie i Forum Horsens

06-12-2012: Funky fest og snøftende romantik med Lionel Richie, der i Horsens primært diskede op med gammelt materiale – og fik en tiltrængt håndsrækning af Rasmus Seebach. Læs artikel

Anmeldelse: Rasmus Seebach (Bøgescenerne)

05-08-2010: Rasmus Seebach fik voksne mænd til at græde og pigerne til at hvine. Musikken var der ikke meget ved.

Læs artikel

Anmeldelse af Rasmus Seebach - Dokken, Esbjerg

13-02-2016: Rasmus Seebach leverede syng med-folkefest uden det store show-spræl. Læs artikel

Anmeldelse af Love Shop - Store Vega, København

02-11-2014: Love Shop greb stampublikummet om hjertet – men tog også en morfar ved hjemmebane-koncert. Læs artikel

Anmeldelse af NIna Persson - Kulturbolaget, Malmø

06-02-2014: Et smuglyt til Nina Persson i Malmø lover godt for hendes snarlige danske optræden. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...