Anmeldelse af Prince - HitnRun

Prince
HitnRun Phase One
NPG Records

Prince
HitnRun Phase Two
NPG Records

Der var engang, da Prince erklærede krig mod sit pladeselskab. Han var frustreret over, at han ikke altid kunne få lov til at udgive musik, når han havde indspillet en stribe nye numre, og han betragtede sig i en periode som en slave, som pladeselskabet kunne trække rundt i manegen. Tiderne har ændret sig. Den 57-årige amerikaner, der har haft gang i karrieren i 40 år, har gjort sig fri af alle snærende bånd. Han er blevet prins i sit eget rige.

Musik uden forvarsel

Nu er problemet, at såvel fanskare som almindelige nysgerrige kan havne i en situation, hvor de føler sig som slaver af hans hyperenergiske udgivelsesfrekvens. Han bruger – som oftest udvalgte – streamingtjenester til at udgive nye sange og album, og hans taktik er at gøre det enten uden forvarsel eller med få dages varsel. Fansene får altså ofte ikke engang lov til at gå rundt og blive fulde af forventninger.

Denne gang har han huseret med ”HitnRun”-udgivelser. Der er – indtil videre – udkommet to, og når man lytter til ”Phase One” og ”Phase Two” i et langt stræk, virker det, som om Prince er lykkelig for at kunne synge, spille og ikke mindst indspille. Desværre er det også, som om han i farten har glemt at fastlægge en klar vision. Det er ikke nok at have midler, der må også være mål. Det er ikke tilstrækkeligt at kunne alt muligt, det er lige så vigtigt, at slutproduktet fremstår gennemtænkt, ambitiøst og dermed konkurrencedygtigt. Ikke mindst når man er en af de mest stilskabende solister i de seneste 40 år.

”Phase One” er overordnet set en stor skuffelse. Det er en rodebutik af stilarter, uforløste eksperimenter og slet skjulte hentydninger til fortidens bedrifter. ”This Could B Us” har en velformet imødekommenhed, mens den hektiske stil på ”Fallinlove2nite” virker som et fattigt forsøg på at kopiere de mange overgearede dansenumre, som forskellige amerikanske og europæiske dj’s har haft succes med i de senere år.

Der er noget eftertænksomt og smukt over balladen ”June”, der udgør albummets udgangsreplik. Men sangen kunne være blevet smukkere og endnu stærkere, hvis nogen havde turdet presse Prince lidt mere.

En varm og fyldig lyd

”Phase Two” har en langt mere organisk – varm og fyldig – lyd og er for den unge lytter uden tvivl også mere tilbageskuende og konservativ end ”Phase One”. Eller sagt på en anden måde: Denne udgivelse er langt mere og bedre Prince. Der er gedigne melodier og store arrangementer inden for rammerne af funk, soul og pop. Hovedpersonen virker som sanger yderst veloplagt, og han er ikke bange for at tage et politisk standpunkt i sine tekster. Men albummet ville have stået endnu stærkere, hvis de to-tre svageste sange var blevet skåret fra.

Anmeldelse af David Bowie - Blackstar

06-01-2016: Nyt album: Det britiske rockikon David Bowie viser på sit nye album både mod, nysgerrighed og vokalt overskud. Han tør stå ved, at han i bund og grund er popmusiker, og han lyder, som om han stadig har kræfterne til at tage på sin første turné i en årrække. Læs artikel

Anmeldelse af Madonna - Rebel Heart

08-03-2015: Madonna beviser med sit nye album, at hun ikke vil stå i skyggen af de unge stjerner. ”Rebel Heart” er en blanding af aggressive dansenumre og velskabte popballader. Læs artikel

Anmeldelse: Prince: 20Ten