Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Lady Gaga: Born This Way | musik.guide.dk

Lady Gaga: Born This Way

Lady Gaga gentager velkendte hitformularer og lyder som både Whitney Houston, Madonna og Shania Twain på det nye album, der er for gavmildt med numrene.

POP

Lady Gaga:

Born This Way

Streamline Records/Universal Music

UDKOMMER PÅ MANDAG

Lady Gaga er på et af det nye albums mange fotos blevet til en tohjulet fartdjævel.

Det er kreativt tænkt og udtryk for, at tidens mest omtalte sangerinde er forvandlingsvillig langt ud over det sædvanlige. Fotomanipulationen kan desværre også betragtes som et meget sigende billede på, at Lady Gaga har haft for meget fart på i bestræbelserne på at gøre sit nye opus klar til de millioner af fans, som hun har fået i løbet af et par hektiske år.

Når man har for travlt, mister man fokus og ved ikke rigtigt, om man skal satse på det ene eller det andet. Så vælger man den nemmeste løsning: At tage hele molevitten med.

Vidt og bredt


”Born This Way” er blevet en for lang plade. Der er blandt de 17 numre for mange uopfindsomme forsøg på at favne så vidt og bredt, at hele verden kan være med.

Man kan som bekendt kun blive skuffet, hvis man har forventninger, og der har været god grund til at regne med lidt mere fra Lady Gaga end fra de fleste andre.

Dels viste hun sig med debutpladen ”The Fame” og siden ”The Fame Monster” som en potent hitmaskine, dels oplevede jeg hende tre gange på sidste års The Monster Ball Tour, der herhjemme gjorde stop i Herning. Hver gang var det en fornøjelse at opleve, at hun var langt mere end parykker, make-up, vanvittige kostumer og faretruende høje hæle. Lady Gaga havde masser af sangstemme til både temponumre og ballader, og hun var en god klaverbokser, der havde lært et trick eller to af Little Richard, Elton John og Billy Joel.

Men Lady Gaga ved godt, at hendes karriere er eksploderet i succes på grund af veludførte, men også maskinelle dansehits som ”Just Dance”, ”Paparazzi” og ”Poker Face”. Derfor kan hun (endnu) ikke forlade denne del af sin musikprofil.

Høje hastigheder


Denne gang får man de høje hastigheder i skikkelse af den ganske vellykkede hymne om at gøre sig fri af andres forventninger, ”Born This Way”, den totalt elektronificerede ”Government Hooker” og naturligvis hendes aktuelle single ”Judas”, der i den bedste mening kunne betegnes som tæppebankermusik. I teksten forsøger Gaga at spille Jesus og Judas ud mod hinanden. Men ordene er simpelthen ikke sat godt nok sammen til for alvor at kunne provokere andre end de mest følsomme.

Meget mere interessant er hendes nonsenstysk på ”Scheisse”, der nok skal blive et stort hit i Tyskland, fordi den iskolde og hektiske danseproduktion taler til vores danseglade naboer.

Med ”Americano” forsøger den 25-årige newyorker at gentage succesen fra ”Alejandro”, hvor maskinpop blev tilsat latinamerikanske krydderier. Den nye stiløvelse kommer dog til at stå tilbage som en kalkuleret defensiv operation frem for en charmeoffensiv. Den samme slags tanke strejfer én andre steder på albummet: Hun vil behage i stedet for at overraske, og hun - og pladeselskabet - vil have så mange kort på hånden som overhovedet muligt i bestræbelserne på at kunne levere hitsingler i hvert fald i et års tid eller mere.

En Lolita-dukke


Derfor lyder Gaga på ”Black Jesus, Amen Fashion” flere steder som en ung Madonna. ”Fashion Of His Love” træder i flere momenter ind i samme slags højt humør-univers, som man fandt i Whitney Houstons store 1985-hit ”How Will I Know”, mens ladyen på ”Yoü & I” stikker sin næse for et iørefaldende arrangement dybt ned i sporet efter countrypopstjernen Shania Twain. Det er ikke dårlige præstationer, man er vidne til. Det er alt sammen ganske underholdende. Det er bare ikke rigtigt spændende materiale fra en talentfuld stjerneskikkelse, der for virkelig at kunne vise sit kunstneriske værd på et tidspunkt må gøre sig fri af sit eget krav om at skulle tilfredsstille alle.

Heldigvis virker det, som om hun godt ved, at hun lige nu mest af alt stiller sig til rådighed for andre. På det nye albums forsidefoto fremstiller hun sig selv som en Lolita-dukke.

Blå bog

Lady Gaga

Født 28. marts 1986.

Hedder egentlig Stefani Joanne Angelina Germanotta.

Voksede op i New York City, hvor hun i flere år forgæves forsøgte at opnå et gennembrud.

Udgav i 2008 debutalbummet ”The Fame”, der med hits som ”Just Dance”, Poker Face” og ”Paparazzi” blev en millionsællert.

I 2009 udkom ”The Fame Monster” med hits som ”Bad Romance”, ”Alejandro” og ”Telephone”, en duet med Beyoncé.

Gav i oktober i fjor den første koncert i multiarenaen i Herning. Showet var en del af den succesrige turné The Monster Ball Tour.

Er et af de mest populære navne på internettet.

Anmeldelse af Lady Gaga - Artpop

08-11-2013: Pop: Lady Gagas nye album er en stor skuffelse. Det mangler hits og idéer. Læs artikel

Anmeldelse af Tony Bennet & Lady Gaga - Cheek to Cheek

22-09-2014: Lady Gaga finder ikke lykken med swingmusik, mens Lenny Kravitz afslører en mangel på opfindsomhed. Læs artikel

Anmeldelse af Mø - No Mythologies To Follow

10-03-2014: Danske Mø viser gode takter, men må gerne danse lidt mere efter sine egne. Læs artikel

Anmeldelse: Oh Land: Oh Land

10-03-2011: Oh Lands meget omtalte album viser den største styrke i begyndelsen. Læs artikel

Anmeldelse: Lady Gaga (Malmø Arena)

20-11-2010: Den amerikanske popstjerne viste i Malmø Arena stor styrke som sanger og hyldede sine fans. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...