Anmeldelse af Elton John - Wonderful Crazy Night

Elton John
Wonderful Crazy Night
Mercury Records

Chris Isaak
First Comes The Night
Wicked Game Records

”I’m Still Standing” hedder et gammelt Elton John-hit, som stadig karakteriserer den 68-årige brite. Han har som få andre popstjerner formået at holde sig på benene og i gang. Kollegerne skal stå tidligt op for at holde solistens tempo, når det gælder nyt fra musikbutikken og en omfattende turnévirksomhed, der til sommer gør holdt i Aarhus.

En slidt sangstemme

Det er længe siden, Elton John kvittede et liv som festabe og drukkenbolt. Men selv om han passer på sin krop og sjæl, skåner han ikke sin sangstemme. Den lyder på det nye album slidt og anstrengt, f.eks. på den imødekommende ”Claw Hammer”, de bedagede ballader ”Blue Wonderful” og ”A Good Heart” og titelsangen med en fortælling, der rimer mere på hygge end det glade vanvid.

Albummet har en livsbekræftende attitude og er præget af en professionel spilleglæde. Men kunstnerisk set er pladen uinteressant. Den prominente producer T Bone Burnett har sammen med Elton John stræbt efter lydbilleder med god plads til instrumentalisterne. Den prioritering er dog ingen fordel, da musikerne for ofte leverer rutineprægede, visionsfattige præstationer, som det sker for guitarist og trommeslager på ”I’ve Got 2 Wings”.

Elton John har kreeret numrene sammen med sin gamle makker, sangskriveren Bernie Taupin. Han medvirkede i sin tid til klassikere som ”Rocket Man”, ”Crocodile Rock”, ”Candle In The Wind” og ”Goodbye Yellow Brick Road”, som stadig er hovedattraktioner til et Elton John-show. De numre forenede det iørefaldende med en masse personlighed. I mange af de gamle sange var der tillige en smerte og skrøbelighed, som man leder forgæves efter på det nye album. Det ville ikke have gjort noget, hvis Elton John en gang imellem havde vaklet.

De store følelser

Den 59-årige amerikaner Chris Isaak er ikke bange for at lufte de store følelser. Han kredser stadig om snyd, tvivl og vildfarelser i kærlighedslivet. Han synger fortsat, som han gjorde på hittet ”Wicked Game”, der blev indspillet sidst i 1980’erne. Der er stadig en god portion Elvis og endnu mere Roy Orbison i sangforedragene, der i flotte produktioner bliver omkranset af bl.a. rockabilly, country, rock og boogie-woogie. Arrangementerne er rige på finesser, mens produktionerne har både varme og dybde. Det er i bedste forstand et personligt og professionelt album.

Anmeldelse af Elton John - The Diving Board

20-09-2013: Sir Elton John den ældre er ikke leveringsdygtig i krokodille-rock eller Nikita-pop, men hans nye album er værdigt og velspillet. Læs artikel

Anmeldelse af Adele - 25

20-11-2015: Den britiske popstjerne Adele viser på sit nye album, ”25”, stor klasse som sanger. Læs artikel

Anmeldelse af Take That - III

30-11-2014: Et amputeret Take That præsenterer passable popsange, og Calvin Harris fortsætter med tyndslidte musikalske formler. Læs artikel

Anmeldelse af Elton John - Forum, Frederiksberg

13-11-2014: Den britiske stjernesolist Elton John leverede sammen med sit band et langt, solidt show i Forum med masser af gamle hits. Det trak ned, at hans vokal til tider blev for råbende. Læs artikel