Anmeldelse af Ed Sheeran - Forum, Frederiksberg | musik.guide.dk

Charmetrold med spidse popører

Ed Sheeran styrede Forum med akustisk guitar, troubadour-rap og tekniske tricks.

Ed Sheeran
Forum, Frederiksberg
tirsdag

Et par af tidens bedste popører sidder på 23-årige Ed Sheeran.

Derfor gynger der allerede en stribe hits i hans oppiskede kølvand, og sangerens andet studiealbum, ”X”, har solgt over to millioner eksemplarer på verdensplan. Øreklæber-træfferne sørgede også for, at der tirsdag næsten var fyldt op, da den krøltoppede singer/songwriter rykkede ind i monumentale rammer i Forum på Frederiksberg. Men så er det heller ikke mere enkelt.

Engelske Ed Sheeran er en effektiv melodisnedker, men han er langtfra et gennemsnitligt hitfænomen, der placerer sig lunt i poppens midterstrøm.

Sangeren bestyrer noget af en musikalsk rodebutik – både hvad angår genre og indhold. Sine steder dyrker han langskægget folk-inderlighed. Så står den på luksusblød og radioegnet pop. Og i den anden yderlighed præsenteres britisk hverdags-rap om druk, drift og drømme, hvor Sheeran har lært en del af The Streets.

Naboens søn

Den rødhårede opkomling er en slags modpol til syngende toptrænede pop-torsoer som Drake og Usher. Sheerans succes bunder i, at det er nemt at identificere sig med den guitarspillede fyr, der ligner en knægt fra gaden, men som samtidig er nået langt med sine følsomme og hjemmestrikkede bekendelses-sange. Fremmødet i Forum afslørede også, at musikken især rammer lige i unge pigehjerter.

De kunne kigge op til Sheeran på scenen, men han var alligevel i øjenhøjde og signalerede solid jordkontakt. Mutters alene formåede han at holde føling med publikum og skabe stor lyd ved hjælp af snedige tricks, hvor han laver live-sløjfer af guitar-figurer, vokale bidder og beats slået an på guitaren. Trods sin unge alder er han en afslappet og selvsikker performer. Så popfesten rullede ned ad en stejl bakke med en stribe syng-med-triumfer: Tophastigheden blev målt til sidst med den rablende og rasende originale ”You Need Me, I Don't Need You”, der er et uafhængigsheds-manifest: "I sing, I write my own tune/ And I write my own verse, hell/ Don't need another wordsmith to make the tune sell." Her fungerede troubadour-rappen upåklageligt, mens den modsat virkede stakåndet og selvretfærdig opstyltet i ”Take it Back”, der bestemt ikke tvinger Eminem ud i førtidspension.

Rodehoved med stort talent

Sheeran fik pænt kog under sin danse-opildnende ”Sing”, der mikser Justin Timberlake-groove med en historie om en ryger-skæv bytur. Netop her ville band-opbakning ikke skade, men så stod publikum klar med rygdækning, og fællessangen blev decideret vikinge-vild i ”The A Team”. Lidt kuriøst, for sangen er faktisk et poetisk nænsomt portræt af en vinterdeprimeret og narkoafhængig prostitueret! Tematisk var der et kæmpespring til ”Hobbit”-hittet ”I See Fire”, men hjertevarmen var den samme. Den lunede også i ”I'm a Mess”: en typisk fuldemands-åbenhjertig sang fra Sheeran, og der bliver drukket så tæt i hans univers, at sangeren må blive spammet med tilbud fra afvænningsklinikker. Den snalrede bar-poesi finder desværre også vej ind i flere numre, og Sheeran runder f.eks. banal letvægter-pop i ”Photograph”.

Men unik er han, og i popmusik gælder det om enten at være som alle de andre eller skille sig markant ud. Og en ung, rødhåret fyr, der speed-synger om stort og småt iklædt akustisk guitar, viser sig at være et pletskud i selve tidsånden.

Anmeldelse af Ed Sheeran - X

21-07-2014: Ed Sheeran skal styre sit potentiale i den rigtige retning. Jason Mraz skal ikke styre sig så meget. Læs artikel

Anmeldelse af Rasmus Seebach - Dokken, Esbjerg