Anmeldelse af Depeche Mode i Multiarenaen, Herning

Nyt lunkent alibi-materiale saboterede ikke begejstringen, da Depeche Mode gav elektrisk pop-stød til 14.000 tilskuere i Herning.

Koncertanmeldelse

Multiarenaen, Herning:

Depeche Mode

Fredag

Af en mand at være der for længst burde være død af enten en overdosis, af selvmord eller af sygdom, er 51-årige Dave Gahan godt nok et trodsigt fysisk mirakel at iagttage på en scene.

I Multiarenaen i Herning snurrede den veltrimmede sanger rundt med ild i øjnene, fart på de flamenco-flittige høje skohæle, med håret redt tilbage og mikrofonstativet verfende foran sig som et våben. Dave Gahan smed til sidst også vesten og lod den langsomt feje hen over scenen som et tyrefægter-klæde, og han forbliver en stålsat matador-betvinger af sit hengivne publikum. Det er muligvis en rutine. Og efter 33 år i manegen kan Depeche Modes koncerter snildt forveksles med et trygt ritual for midaldrende pop-entusiaster, der med stor sandsynlighed havde ”Music for the Masses” (1987) kørende på anlægget nonstop, da de var usikre og søgende unge.

Depeche Mode udsender nyt med jævn frekvens, men gruppen har for længst udspillet sin rolle som futuristisk fornyer. Fanbasen vil sikkert vurdere det nye album, ”Delta Machine”, som værende et kvalitetsbevidst udspil fra de engelske veteraner. Men skeptikere kan med samme ret affærdige det med et skuldertræk som endnu et musikalsk deja-vu fra bandet.

Tvivlsomt nyt

De nye sange er alibi for den (forlængede) aktuelle turné, og Depeche Mode gav gavmildt albuerum til det friske materiale ved fredagens koncert. Resultatet var desværre nedadgående udslag på energi-barometeret blandt de 14.000 lyttere, og der var fravær af tagløftende refræner i den lyrisk oppustede ”Welcome to My World” og døsige ballader som ”Heaven” og ”The Child Inside”. Hvis Depeche Mode også turnerer om 5-10 år, er de nævnte sange næppe at finde på sætlisten. Til den tid – og her og nu – kan band og publikum til gengæld trøste sig med, at de storslåede klassikere til enhver tid kan redde dagen. Og englænderne må for min skyld holde koncert-karavanen kørende, så længe Gahan kan agere karismatisk sprællemand i evig rivalisering med sangskriveren og den flamboyante påklædningsdukke Martin Gore – og så længe den keyboard-spillende reserve-revisor Andy Fletcher kan holde maskinparken fri for ukrudt.

Nyd støjen

Ekstasen bredte sig i selskab med en stribe melodisk-monumentale mesterstykker, hvor man beruses via øregangen af bastant fremdrift og sensitive nuancer: ”Enjoy the Silence”, ”Personal Jesus”, ”I Feel You”, ”Policy of Truth” og ”Walking in My Shoes”. Depeche Mode virkede rørende overtændte, og arenaen dampede af nostalgi i zenit, spildte fadøl, genfunden ungdomspassion, selvforglemmende fællessang og en elektrisk pulserende popkunst, der både stimulerer krop og sjæl.

Som så ofte før blev der rundet af med den mægtigt melankolske synth-symfoni om stofrusens troløse elskerinde, ”Never Let Me Down Again”.

Gruppen svigtede heller ikke fredag aften. Men hvad kan det dog ikke blive til, hvis Depeche Mode kommer forbi med et nyt album i bagagen, der rummer sange, som kan konkurrere med perlerækken af knejsende klassikere.

Sætlisten

• Welcome to My World
  • Angel