Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af David Bowie - Blackstar | musik.guide.dk

Anmeldelse af David Bowie - Blackstar

Nyt album: Det britiske rockikon David Bowie viser på sit nye album både mod, nysgerrighed og vokalt overskud. Han tør stå ved, at han i bund og grund er popmusiker, og han lyder, som om han stadig har kræfterne til at tage på sin første turné i en årrække.

Pop
David Bowie
Blackstar

ISO/Sony Music

Udkommer på fredag


Blackstar_album_cover.jpg

Denne anmeldelse er fra den 6. januar 2016 og blev skrevet, inden David Bowie døde.

David Bowie fylder 69 år på fredag den 8. januar, og han fejrer dagen ved at udgive sit nye album, ”Blackstar”. Det kan man da kalde en selvfejring, der vil noget.

Om det er Bowie selv, der har valgt udgivelsesdatoen, må stå hen i det uvisse. Det britiske rockikon har ikke sagt et ord om sit nye album. Faktisk har den tidligere så snakkesalige sanger ikke udtalt sig til det store pressekorps i en årrække.

I flere år blev tavsheden fortolket, som om David Bowie havde ladet sig pensionere fra musikken for bl.a. at kunne tilbringe mere tid med sin familie. Der blev dog også spekuleret i, at den i New York bosiddende brite havde opgivet musikken på grund af en alvorlig sygdom. Denne verdensomspændende spekulation tog sit udgangspunkt i, at David Bowie tilbage i 2004 på grund af alvorlig sygdom havde måttet aflyse en række koncerter i bl.a. Danmark. Hvor alvorligt syg, han reelt var, er aldrig blevet dokumenteret eller verificeret af manden selv. Sikkert er det til gengæld, at han i de følgende par år kun gav sporadiske livstegn fra sig ved at gæste andres musik. Og så var det, som om han trak stikket til det liv, der handlede om at indspille nye album og give koncerter. I stedet måtte fanskare og nysgerrige nøjes med genudgivelser af gamle album- og single-klassikere fra 1970’erne, liveoptagelser, bokssæt og indtil flere biografier, som hovedpersonen ikke havde nogen andel i.

En ny forestilling

Den 8. januar 2013 ændrede forestillingen om David Bowie sig. Han udgav uden forvarsel singlen ”Where Are We Now?”, der viste sig at være en fantastisk smuk ballade. Samtidig var sangen et tilløb til albummet ”The Next Day”. Det var en gennemarbejdet blanding af iørefaldende sange, modige konstruktioner med et tiltrækkende groove og så guitar-og saxofonformede numre, som gav albumoplevelsen masser af pondus. Det var ikke alene Bowies første studiealbum i en halv snes år, det var også hans bedste udspil siden ”Let’s Dance” i 1983. Senere i 2013 udgav han ”The Next Day Extra” med en række forrygende bonusnumre. Året efter udkom et opsamlingsalbum, der også bød på ny musik, og i 2015 udgav han et par sange.

Der kan ikke længere herske nogen tvivl om, at studiemusikeren David Bowie er tilbage. Og med sit nye album får han slået fast, at han stadig besidder tidligere tiders mod og nysgerrighed, samtidig med at han fortsat tør stå ved, at hans udgangspunkt er popmusikken.

På albummets titelnummer afviser han at være en popstjerne. Men det er netop, hvad Bowie er og altid har været. Han har siden sit gennembrud sidst i 1960’erne suget indtryk til sig fra alle mulige kunstarter og musikgenrer og skabt sin egen unikke lyd og stil inden for populærmusikkens vide rammer. Han har dyrket Bob Dylan og folkemusik, The Beatles og The Rolling Stones, blues, hård rock, jazz, klavermusik, britisk glamrock, amerikansk soul samt tysk elektronisk musik. Dertil kommer genrer som punk, new wave, disco, drum’n’ bass og jungle.

Musikere fra jazzscenen

David Bowie har samtidig evnet at tiltrække uendeligt mange dygtige musikere, som han har givet ordentlig plads i indspilningsprocessen – for siden at efterlade dem til fordel for andre slags instrumentalister og stilarter.

Det nye album er produceret af Tony Visconti, der i flere omgange har samarbejdet med Bowie. Det lille hold musikere på albummet er ikke i sig selv verdensstjerner. De holder ofte til på jazzscenen og optræder bl.a. i New York. Men saxofonist Donny McCaslin, Jason Lindner på keyboard, Tim Lefebvre på bas, Mark Guiliana på trommer samt Ben Monder på guitar har – på blæret vis – kunnet håndtere ethvert ønske fra hovedpersonen.

Jazzens frihedssøgende væsen skinner igennem på ”Sue (Or In A Season Of Crime)”. På et fascinerende funky fundament forandrer den tempofyldte sang sig ustandseligt, mens David Bowies dramatiske sangforedrag hele vejen fremstår urokkeligt og stolt.

”Lazarus” begynder med en monoton dysterhed. Men det stærke nummer får hurtigt en masse kant og karakter ved hjælp af saxofon, guitarlir og ikke mindst Bowies forrygende vokale stil, der indeholder masser af både styrke og smerte.

David Bowie kan som sanger og formidler stadig veksle mellem forskellige slags stemmer, som det sker på den smukke ballade ”Dollar Days”. Her er musikkens former bløde, og sax-soloen vækker minder om Bowies soul-ambition i 1970’erne med albummet ”Young Americans”.

Sådan er briten også. Han er ikke bange for at opsøge sine gamle sange. Albummets sidste nummer, ”I Can’t Give Everything Away”, minder med sin stil og sentimentale atmosfære dog i næsten for høj grad om ”Thursday’s Child” fra 1999. Men hvor det gamle popnummer ender alt for leflende, slutter ”I Can’t Give Everything Away” rockpotent med en guitarsolo. Også derfor ville det give god mening, hvis David Bowie bekendtgjorde, at han tager på en turné. Med al den kvalitet, man møder på ”Blackstar”, ville det give god mening, hvis en stribe koncerter med briten blev den næste store overraskelse. På den anden side er der formentlig en grund til, at han netop synger ”I Can’t Give Everything Away”. Han vil ikke lade verden rive og flå i krop og sjæl.

Rockikon

David Bowie

  • Født den 8. januar 1947. Hedder egentlig David Robert Jones. Kommer fra Brixton, London.
  • I 1960’erne kom han på sporet af at ville være musiker. Han optrådte med forskellige bands og endte med at skifte efternavnet ud med Bowie.
  • Hans første hit var ”Space Oddity” (1969). Hans første hit-album blev ”The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars” (1972).
  • I 2004 skulle han have optrådt på Roskilde Festival. Koncerten – og turnéen – blev aflyst på grund af sygdom.
  • I 2013 gjorde han comeback med albummet ”The Next Day”.
  • Han er for tiden også aktuel med musik til forestillingen ”Lazarus” i New York.

Anmeldelse af Prince - HitnRun

08-01-2016: Prince har alt for travlt med at udgive ny musik. Der mangler kvalitetskontrol. Læs artikel

Anmeldelse af Madonna - Rebel Heart

08-03-2015: Madonna beviser med sit nye album, at hun ikke vil stå i skyggen af de unge stjerner. ”Rebel Heart” er en blanding af aggressive dansenumre og velskabte popballader. Læs artikel

Anmeldelse af Rihanna - Anti

29-01-2016: Rihanna lyder, som om hun gør oprør mod pladebosser og fanskarens krav til musikken. Læs artikel

Anmeldelse: Hun er stadig relevant

23-02-2014: Neneh Cherry blev et stort hit omkring 1990. Nu er den svenske sangerinde tilbage med sit første soloalbum i 18 år. Og det giver mening. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...