Find mere om:
Lyrisk lommeuld og tørt tankespind | musik.guide.dk

Lyrisk lommeuld og tørt tankespind

Tue West har smidt det musikalske hvalpefedt og droppet de nuttede tilbøjeligheder. Den dansksprogede rival Thomas Buttenschøn kæmper videre med børnesygdomme.

Tue West:

VI ER NÅET HERTIL

Universal Music

[x] [x] [x]

Thomas Buttenschøn:

BILLEDER AF MIN BAGGÅRD

Playground Music

UDKOMMER I DAG

[x] [x] [x]

Tue West kom susende ud af det blå i 2003 og solgte over 50.000 eksemplarer af den yderst lovende debut "Tue West".

Siden har den danske sangskriver fået masser af følgeskab på den nye dansksprogede troubadour-scene - fra Peter Sommer over Rasmus Nøhr til Thomas Buttenschøn.

Spørgsmålet er dog, om Tue Wests plads i singer/songwriter-førerfeltet ikke for alvor er ved at blive ombyttet med en mere ydmyg rolle som vandbærer.

Meldingen udeblev
Hans andet album "Meldingen kommer" kunne ikke leve op til titlen, for udover et par velklingende numre var dét album netop præget af knudret tankespind og halvkvædede sange. En uforløst tilstand i sangskrivningen, som desværre i faretruende grad fortsætter på det nye album "Vi er nået hertil".

Der er alligevel udvikling at spore.

Hundesteds pop-håb flagrer knap så meget med dén sødladne charmeklud, som tidligere har sløret for hans sangskrivning. Og en delvis syntetisk og lækker produktion af flere sange udgør en god kontrast til Tue Wests forkærlighed for følsom og sweater-kradsende hippie-rock.

Den lidt Kent-klingende "Ovenpå" og det glansfuldt producerede nummer "Fejlfriheden" hører derfor til pladens lykkeligste stunder. Men pauvre indslag som "Sikke et cirkus" og "Søndag" udstiller til gengæld Tue West som en uinspireret komponist - og som tekstforfatter med en hakkende sproglig rytmik.

Sangeren synes faret vild i parforholdets og kærlighedens labyrint: Han skriver på øjeblikkets intensitet, men han savner desværre overblikkets perspektiv.

Derfor bliver for mange sange middelmådige og banale.

Tosomhedens kvælertag
Det sidste kan man også beskylde krøltoppen og soulsangeren Thomas Buttenschøn for.

Sangskriveren debuterede med den blåøjede hverdags-hyldest "Fantastiske mandag" i 2006, der bød på hyggesød soul-jazz-pop tilsat et sludrende tekstunivers.

Den dansk/afrikanske sanger skruer klogelig en tak op for soul-intensiteten på det nye udspil "Billeder af min baggård", men fortsætter ellers med løst og fast om kærlighed og uformelle betragtninger fra det livlige Nørrebro i København. Buttenschøn klinger for denne lytter fortsat som en for jovial og skabet udgave af Erann, men det er muligvis en smagssag.

Der er personlighed på spil, og Thomas Buttenschøn har ifølge sit pladeselskab stille og roligt solgt til guldstatus af debuten.

Så han er måske en større kommerciel kombattant til førnævnte Tue West, end man umiddelbart skulle tro.

kultur@jp.dk

Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...