Find mere om:
Hævnen er sød | musik.guide.dk

Hævnen er sød

Drama: Interessant debutfilm fra ungt dansk filmtalent.

EYE FOR EYE

Danmark, 2008

Instruktion: Kaywan Mohsen

1 time, 16 minutter

Premiere landet over

[x] [x] [x] [x]

Et filmsystem som det danske har utroligt mange fordele. Med instituttets støttemuligheder åbnes der op for at film, der ikke spås det store publikumstække, men som i stedet har kunstneriske ambitioner.

Men det danske system har også sine begrænsninger. Eksempelvis kan det synes vanskeligt for unge uprøvede og ikke mindst ukendte filmtalenter at få en fod indenfor. Ser man på listen over de seneste års filmproduktioner er der enormt mange gengangere blandt både instruktører og manuskriptforfattere, og ikke særligt mange, der stikker ud.

Eksotisk
Det gør - på alle måder - Kaywan Mohsen. Historien om ham gør ham ikke mindre, med et slemt fortærsket udtryk, eksotisk. I debutspillefilm ”Eye for Eye” (Mohsen har tidligere lavet den meget roste kortfilm ”Made in Denmark”) stiller han skarpt på et voldspræget, hævntørstigt bagsidebillede af smilets by, Århus, hvor kriminalitet, stoffer og samfundsmæssig mistillid driver værket. I centrum står filmens K (Mohsen selv), der er hovedperson, men som også fungerer som fortæller på filmens til tider lidt selvsmagende lydside.

Sammen med sine to venner - eller brødre - sælger K stoffer til den århusianske ungdom. Da drengene en dag erfarer at en 16-årig pige er blevet voldtaget af to fyre, beslutter de sig for at tage hævn. De skal udsættes for præcis samme traume, som pigen har gennemgået; ud fra det kristne motto ”Øje for øje, tand for tand”. Det igangsætter en voldsspiral af dimensioner, og til sidst oplever K, efter skudepisoder og knivstik en epifani, der lader hånt om fortiden og vækker håb om en lysere fremtid.

Ungdommelig
”Eye for Eye” er instrueret, produceret, klippet og komponeret af Kaywan Mohsen, hvilket i sig selv er lidt af en bedrift. Filmen har et tydeligt ungdommeligt præg med klare referencer til tidens mobil-videooptagelseskultur, glatte musikvideoæstetik og et sprog i gadeniveau. Filmen har desuden en interessant metabevidsthed om sin tilblivelse ved at pege på sin egen optagelse. Fra tid til anden går billedet nemlig i sort som følge af mangel på batteri, hvilket er ret originalt tænkt. Det vil helt sikkert tænde en del publikummer af, men det matcher historien.

Helt vellykket er spillet mellem fortællerens selvovervejelser og resten af filmen ikke, men det er et forsonende træk, at K kommer til en erkendelse af at spilde sit liv på den bane, han er på vej ned ad.

Historien vil, at Kaywan Mohsen kom med en stort set færdig film til den nystartede Filmfabrikken under ledelse af blandt andre Regner Grasten, der endelig har besluttet sig for at bruge sine penge og drivkraft på andre end Anja og Viktor. Filmfabrikken har så sat alle sejl til at giver ”Eye for Eye” et biografrelease i hele 75 biografer. Dét er godt for vækstlaget i dansk film.

Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...