Anmeldelse af Erann David Drori - Rockin’ My.. | musik.guide.dk

Den danske funkfætter er tilbage

Erann DD er tilbage i sit rette element på underholdende album med masser af groove.

Funk
Erann David Drori
Rockin’ My Life
AEM Records

Da Erann DD i 2009 udgav sit første album på dansk, det poppede ”Byen kalder”, erklærede sangeren sin kærlighed til det danske sprog. Forholdet holdt dog ikke. Erann DD er tilbage på engelsk, og med funk og soul i frie tøjler er han i sit rette element som sanger og formidler. Og som et af numrene proklamerer: Det handler alt sammen om at kunne skabe et groove.

Det nye opus har Erann DD realiseret sammen med musikentreprenør og producer Kjeld Wennick, der var med i kulissen, da Erann DD med gruppen Zapp Zapp og duoen Drori-Hansen Furniture i 1990’erne gav dansk musik noget funk. Siden gik Erann DD solo, blev mere poppet og mere populær.

Hvis groovy musik skal fungere ordentligt på plade, skal produktionerne have fylde og dyrke det analoge lydbillede, hvor indramningen ikke bliver for kategorisk, frem for det ofte fladtrådte digitale udtryk. Den del lykkes Erann DD godt med. De nye sange udstråler en varme, og med indledningen ”Just Ask The Children” swinger albummet straks fra begyndelsen. Desuden viser Erann DD, at han ikke er bange for at gå den banale vej med tilføjelsen af et uskolet børnekor sammen med bandets keyboard, guitar, bas og trommer.

På ”Make It Up To You” brøler kvindestemmer, før hovedpersonen med indsmigrende stemme inviterer til kærlighed og lidt mere end kildevand. Her og mange andre steder tårner inspirationskilder som D’Angelo, Michael Jackson og ikke mindst Stevie Wonder sig op, og til tider får man mest lyst til at hive de store stjerners musik ned fra hylderne. Men det kan godt vente lidt. For den danske funkfætter kan sit kram og noget så enkelt og svært som at få dansk musik til at swinge.

Anmeldelse af Prince - Art Official Age og Plectrumelectrum

29-09-2014: Den 56-årige amerikanske ener Prince er gavmild med to album på en gang. Bedst er han uden en fast bagtrop af kvindelige musikere. Læs artikel

Anmeldelse af Sharon Jones & The Dap-Kings - Give The People What They Want