Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Koncert: Skrillex | musik.guide.dk

Koncert: Skrillex

Elektronisk: Den amerikanske DJ Skrillex formåede lørdag aften at gøre alle mætte og glade med en simpel opskrift, der bare virkede.

Skrillex

Forum, Frederiksberg

Lørdag

»Skrillex er bare den fedeste,« konstaterede en ung gymnasieelev, Orla fra Kalundborg.

Det var han langt fra ene om at mene. De flere tusinde koncertgængere, der havde fået flyttet den amerikanske DJ fra at spille i det ret store spillested Vega til den enorme hal Forum viste med flagrende hænder og svedige kroppe, at de var enige. Men også langt ud over det københavnske spillested har den 24-årige musiker med det borgerlige navn Sonny Moore været det varmeste navn på den elektroniske dansescene de seneste par år.

Forklaringen viste sig fra første sekund under lørdagens koncert. Publikum fik serveret den ene musikalske burger efter den anden efter samme opskrift – en tonstung bøf af bas sirligt lagt mellem to mere stille passager – og det var præcis det, publikum havde bestilt.

Bredt spektrum

Med hensyn til publikum, er det værd at hæfte sig ved førnævnte Orla fra Kalundborg. En flink, ung fyr, der foruden Skrillex fortalte om sin forkærlighed for irsk folkemusik – han spiller selv violin – og nordisk dødsmetal. Med til koncerten var også hans bedste ven, en udlært smed. I andre afkroge af halfesten var der alt fra mødreledsagede børn i 12-årsalderen til 30-årige venneflokke. Fra cyberpunkere til bodybuildere. Ja, det eneste ungdomssegment, der manglede, var de hippe typer fra det nærtliggende Vesterbro. Hvilket siger ikke så lidt om Skrillex. For hans musikalske serveringer appellerer nemlig til et usædvanligt bredt spektrum af ungdommen verden over.

Indholdet er da også uden blusel lånt fra alle især europæiske køkkener: Udgangspunktet er den britiske dubstep – der i sig selv er et miks af jamaicansk dubmusik og britisk såkaldt garage house. Derudover er der kraftige skvæt af både fransk filterhouse, tysk trance og den eurodance, som bl.a. danske Aqua var eksponent for i 1990'erne.

Trods de europæiske referencer er Skrillex dog umiskendeligt amerikansk. Dels fordi han oprindeligt spillede i et amerikansk metalband og fortsat drager store veksler på metalrockens hårde baslyd. Dels på den måde han under koncerten stod på scenen som en fitnessinstruktør med opmuntrende råb til publikum. Men nok især på den måde, han netop blander de mange genrer på en nærmest McDonaldiserende facon, hvor alle avancerede nuancer sorteres fra, så musikken rammer bredest muligt. Genrer, som i udgangspunktet var undergrund, er blevet gjort lette og umiddelbart tilgængelige.

Det vigtigste våben

Nogle vil mene, at det er leflen for laveste fællesnævner. Publikum til lørdagens koncert var nok ligeglade, for de fik den tunge bas fra mellemtonerne, de kom for.

For Skrillex var ikke bleg for at plukke af de lavesthængende æbler. Hans – og dubsteppens – vigtigste våben er det, der på engelsk kaldes at ”smide bassen”: At bygge musikken op, foretage en kunstpause som om nummeret lige har brug for en dyb indånding, og så sætte ind med den tungest mulige bas til mellemgulvet. Ikke subtilt, men effektivt. Effekten sparkede ind mindst et par gange pr. nummer, og hver gang sprang publikum i vejret.

McDonalds-metaforen kan dog ikke isoleres til lørdag aften. Efterhånden har Sonny Moore spillet under aliasset Skrillex i godt tre år, men endnu har han sin første reelle plade til gode.

I en tid og et musikalsk univers, hvor der skal smedes i det korte tidsrum, hvor de økonomiske perspektiver er bare lidt varme, og hvor risikoen for at blive overhalet af tidsånden er overhængende, har han i stedet løbende spyttet ep'er ud på samlebånd med enkelte egne numre samt remiks af disse fra musikere, der – når korrekt udvalgt – er med til at holde kunstnerens navn friskt. Som at lancere den nogenlunde samme burger under et nyt navn med jævne mellemrum. Andre musikere, som den bedagede metalgruppe Korn, har gjort det akkurat samme ved at bruge Skrillex på deres seneste album.

Men nu var det en koncert og ikke en gastronomisk udfordring. Så uagtet, at det måske ikke tilfredsstillede de finere musikalske smagsløg, og at mæthedsfornemmelsen formentlig forsvandt relativt hurtigt, så stillede Skrillex publikums sult. Og øjensynligt elskede alle smagen.

Anmeldelse af Massive Attack - Tap 1, København

08-02-2016: Det evigtgyldige britiske band leverede gamle klassikere og nye sange til den udsolgte koncert i København. Læs artikel

Anmeldelse: Trentemøller (Store Vega, København)

01-10-2010: Danmarks superstar-dj spredte festfeber blandt 50.000 på Roskilde Festivalen i 2009. Men i Vega var Trentemøller på det jævne. Læs artikel

Anmeldelse: FM Belfast (VoxHall, Århus Festuge)

04-09-2010: Islændinge spillede op til elektronisk fest i Århus Festuge, men formåede ikke at skabe et varieret udtryk. Læs artikel

Anmeldelse: Faithless (Bøgescenerne)

06-08-2010: Den britiske dance-gruppe Faithless var malplaceret som et af hovednavnene på Danmarks Smukkeste Festival.

Læs artikel

Anmeldelse: Kasabian (Orange Scene)

04-07-2010: Britiske Kasabian var fejlplaceret på Orange Scene. Mange af musikkens detaljer druknede i den mudrede lyd.

Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...