Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
FM Belfast (VoxHall, Århus Festuge) | musik.guide.dk

FM Belfast (VoxHall, Århus Festuge)

Islændinge spillede op til elektronisk fest i Århus Festuge, men formåede ikke at skabe et varieret udtryk.

VoxHall, Århus:

FM Belfast

Fredag aften

Én ting må man give FM Belfast.

Den islandske gruppe forstår at få dansegulvet til at koge fra første strofe.

I Århus Festuge optrådte scenens mange musikere så energisk, at folk automatisk hoppede op og ned gennem hele koncerten.

Ved det mindste vink fik de publikum til at sætte sig ned i salen og sekundet efter rejse sig op og danse om kap til den hurtige elektroniske musik.

Bare synet af de dansende islændinge gjorde det umuligt at holde fødderne i ro, og i korte øjeblikke var jeg faktisk tilbøjelig til at bære over med de skødesløse nedslagtninger af numre med Guns N’ Roses, Primal Scream og Rage Against The Machine.

Meget lidt at byde på

FM Belfast optrådte med elpærer på mikrofonstativerne, og efter ganske få numre stod det lysende klart, at bandet havde meget lidt at byde på.

Der var groft sagt tale om medbragte lydfiler med råb og falsetsang på toppen.

Jo, bandet havde en trommeslager med på scenen, men han havde ikke noget trommesæt, men blot et enkelt skind, som langt fra var nok til at skabe et interessant liveudtryk.

En udstrakt langemand

FM Belfast kastede udstrakte langemænd i synet på det begejstrede publikum og stjal fra Rage Against The Machines ”Killing in the Name” - den med tekstlinjen ”Fuck you, I won't do what you tell me”.

Problemet med coverversionerne var, at bandet blot lånte teksten fra de kendte numre og lagde den oven på et uhyre simpelt beat, som brugt igen og igen.

De samme rytmer kunne tilsyneladende bruges til alt fra Technotronics diskotekshit ”Pump Up The Jam” til Kim Larsens ”De smukke mennesker”.

Det blev alt for ensformigt, og så havde FM Belfast kun ét trick tilbage.

De tog tøjet af.

Overdøvet af publikum

Aftenen begyndte anderledes sobert.

Australske Sarah Blasko medvirkede i sidste års Medium Rare Sessions i Århus Festuge og var fredag tilbage i byen for at give koncert med sit eget band.

Sangerinden har en personlig, let skinger stemme, men selv med særpræget robotdans formåede hun ikke for alvor at komme til orde på VoxHall.

Sarah Blasko virkede hæmmet af publikums ringe respons, og helt galt gik det, da hun præsenterede en ellers ganske charmerende akustisk version af Olivia Newton Johns store hit ”Xanadu” fra 1980.

Den sang ville jeg gerne have hørt med et koncentreret publikum.

Men festugens sidste weekend var i gang, der var travlhed i baren, og de færreste havde tålmodighed til akustisk musik.

Anmeldelse af Massive Attack - Tap 1, København

08-02-2016: Det evigtgyldige britiske band leverede gamle klassikere og nye sange til den udsolgte koncert i København. Læs artikel

Anmeldelse: Trentemøller (Store Vega, København)

01-10-2010: Danmarks superstar-dj spredte festfeber blandt 50.000 på Roskilde Festivalen i 2009. Men i Vega var Trentemøller på det jævne. Læs artikel

Anmeldelse: Faithless (Bøgescenerne)

06-08-2010: Den britiske dance-gruppe Faithless var malplaceret som et af hovednavnene på Danmarks Smukkeste Festival.

Læs artikel

Anmeldelse: Justice (Rust, København)

09-11-2008: Franske Justice leverede et møgbeskidt og perfekt sammenskruet sæt, men desværre for alt for mange mennesker på alt, alt for lidt plads.

Læs artikel

Anmeldelse: Slagsmålsklubben (Lille Vega)

30-08-2008: Seks svenske nørder ramte tidsånden med tonstung techno

Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...