Anmeldelse af Johnny Cash - Out Among The.. | musik.guide.dk

Johnny Cash har været død i 11 år. Alligevel udkommer der nu et ”nyt” album.

Country
Johnny Cash
Out Among The Stars
Columbia/Sony Music

De fleste husker Johnny Cash som en sej country-stjerne, der i 1960’erne sang for de indsatte i et fængsel, som om han var buret inde.

Mange – heriblandt unge musikinteresserede – lærte ham i 1990’erne og 2000’erne at kende som den skrøbelige, stolte gamle mand, der på en række kritikerroste og godt sælgende album med rock- og hiphopproducer Rick Rubins begavede hjælp fortolkede sange af f.eks. U2, Nine Inch Nails, Depeche Mode og Nick Cave. Han blev cool på en helt ny måde, og indtrykket af en musiker, der i 1970’erne og 1980’erne mange gange ledte efter gnisten og et nyt publikum, blev lige så stille visket ud frem mod hans død i september 2003. Fire måneder forinden var hans hustru og musikalske partner, June Carter Cash, død.

Med ”Out Among The Stars” bringes man tilbage til dengang, da Johnny Cash ikke for alvor havde et kunstnerisk udtryk, der styrkede hans status.

Sangene er primært indspillet i 1984 og blev efter sigende opdaget i 2012 af sønnen John Carter Cash, som i cd’ens faktafattige booklet udtrykker stolthed over at præsentere »dette aldrig tidligere udsendte album«. For det første: Der er tale om en samling af sange, som ikke engang sønnen ved, om de var tiltænkt et bestemt album. For det andet: Når Johnny Cash valgte ikke at udgive disse sange, må der have været en grund – måske den simple, at han syntes, at indspilningerne var for dårlige. For Cash udgav masser af sange i 1980’erne og lykkedes godt rent kunstnerisk i 1983 med albummet ”Johnny 99” med bl.a. to Bruce Springsteen-numre. Året efter udgav han et album med Kris Kristofferson, Willie Nelson og Waylon Jennings. Tilsammen The Highwaymen.

En klassisk fortælling

På det nye album optræder Waylon Jennings på en indspilning fra 1984 af countrystandarden ”I’m Movin’ On”. Det er et charmende møde mellem mandfolk, men færdiggjort kunst virker det ikke som.

En helt klassisk countryfortælling med et glimt i øjet får man med ”If I Told You Who It Was”, og Cash virker i god form. Men igen: Han leverede utallige af den slags numre, og selv om stemningen på ”Call Your Mother” er mere sørgmodig, er dette musikalske selskab heller ikke overrumplende nødvendigt. Det var oprindeligt en af countrymusikkens vigtige skikkelser, Billy Sherrill, der producerede sangene. Men man kan i bookletten læse sig til, at numrene er blevet produceret »til udgivelse« af John Carter Cash og Steve Berkowitz. Der er altså ingen garanti for, at lyden er autentisk, og så kan man stille spørgsmål om pladens troværdighed.

Befriende klar tale er det, når det slås fast, at en bonusversion af ”She Used To Love Me A Lot” blev produceret af Elvis Costello sidste år. Her koloreres originalen med krasse farver, og Cashs fortælling har en interessant pondus. Man ved altså, at det er snyd, men det virker.

Anmeldelse af Johnny Cash - Man In Black. Live In Denmark 1971

27-11-2015: I 1971 stillede Johnny Cash op til en tv-optagelse i Danmark. Læs artikel

Nyhed: Fængslende historie bag Cash-klassiker