Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
András Schiff, klaver (Trommen i Hørsholm) | musik.guide.dk

András Schiff, klaver (Trommen i Hørsholm)

Som András Schiff i dag spiller Bachs klavermusik, bliver der ikke givet noget som helst ved dørene. Men har man først fundet indenfor, er udbyttet enestående.

Trommen i Hørsholm

ANDRÁS SCHIFF, KLAVER

Onsdag

Selv af klassisk musik at være bliver det næppe mere prunkløst og mindre iscenesat. Der er fuldt lys på de så godt som udsolgte stolerækker i kulturhuset Trommen og næsten også på Steinway-flyglet, som står midt på scenen i ensom majestæt.

En slank mand midt i 50’erne med tyndt krøllet hår og løst sort tøj kommer ind, går med afmålte skridt hen til flyglet og sætter sig. Der sidder han stort set bomstille den næste time og spiller 24 små satser, og efter pausen gør han nøjagtig det samme i nok en time, satserne er bare nogle andre.

Fokus på musikken

Eller også bliver det ikke mindre iscenesat. På denne måde er der nemlig intet andet at fokusere på, end hvordan ungareren András Schiff spiller første bind af Johann Sebastian Bachs ”Das Wohltemperierte Klavier” fra 1722.

På Bachs tid havde man netop fundet ud af at stemme tangentinstrumenter, så det var muligt at spille i alle tonearter. Det markerede han ved i henholdsvis 1722 og 1738-44 at skrive to gange 24 satser, et præludium og en fuga i hver toneart i både dur og mol; András Schiff spiller andet bind i Trommen den 5. januar 2011.

Tilbage til skabelsen

Hele værket er blevet kaldt klaverrepertoirets svar på Det Gamle Testamente (Beethovens 32 klaversonater skulle så være det nye). Som András Schiff spillede første bind i onsdags, lignede det i hvert fald noget nær klavermusikkens skabelsesberetning, om hvordan og hvor alsidigt musikalske motiver, linjer og konstraster overhovedet kan konstrueres og kombineres.

Faktisk var det i høj grad som Bach-spiller, at den nu 56-årige Schiff, der allerede i 1980 spillede første gang i Hørsholm Musikforening, i sin tid blev berømt. Han har for år tilbage indspillet alle Bachs klaverværker og har siden helliget sig mange andre komponister, men er altså nu vendt tilbage til kæmpeværket ”Das Wohltemperierte Klavier”.

Fra halvsød til knastør

Han har aldrig tidligere spillet værket i Danmark. Men sammenlignet med den gamle pladeindspilning forstår man godt, at han har ønsket at tage en runde til med det, for forskellen på dengang og nu er markant.

Sagt på champagnesprog er Schiff gået fra demi-sec til extra brut. Ungdommens sødmefyldte, elegante udtryk er afløst af et helt tørt, koncentreret spil, der synes at referere mere end det dramatiserer, er indforstået evangelium snarere end personlig prædiken.

Årtiers indsigt

Hvis der er nuancer og forskelle i musikken og satserne indbyrdes, skal man nærmest selv opdage dem. Og så på den anden side slet ikke.

For under den underspillede overflade har Schiff suverænt styr på og årtiers indsigt i hver enkelt sats’ særpræg, og på hvordan de mange satser virker i forhold til hinanden. Han praler bare ikke med det.

Inden for dørene

Så foretrækker man sin klavermusik og sin Bach mere umiddelbar, fabulerende, følelsesfuld og forførende, skal man nok trække andetsteds hen og eventuelt finde sig en historisk korrekt cembalospiller. Der bliver ikke givet noget som helst ved dørene her.

Men har man til gengæld først fundet indenfor, viser det sig alt sammen alligevel at være der. Og udbyttet er enestående.

Blå bog András Schiff

  • F. 1953 i Ungarn
  • I dag bosat i London
  • Regnes for én af vor tids største pianister, i særdeleshed som Bach-, Mozart-, Beethoven- og Schubert-spiller
  • Gav sin første danske koncert i 1974 i Aalborg
  • Modtog i 1997 Léonie Sonnings Musikpris

Anmeldelse: Danielle de Niese (DR Koncerthuset Studie 1)

01-02-2011: Verdenssopranen Danielle de Niese med den funklende klang og det blændende ydre boltrede sig i både barok, Mozart-arier og musical. Det hele lød bare lidt ens. Læs artikel

Anmeldelse: András Schiff (Tivolis Koncertsal)

05-08-2010: Ungarske András Schiff tryllede de største musikalske følelser frem i Beethoven og Schumanns klaverværker. Men to en halv time i så intenst selskab var i overkanten.

Læs artikel

Anmeldelse: Blid romantik og russiske rædsler

03-03-2012: Det Kongelige Kapel (Den kongelige opera) Læs artikel

Anmeldelse: The Flute King - Quantz, Bach m.fl.

22-11-2011: Der kan ikke sættes en finger på hans spil. Læs artikel

Anmeldelse: Renée Fleming og Tivolis Symfoniorkester (Tivolis Koncertsal)

16-08-2011: Verdenssopranen Renée Fleming rullede Richard Strauss’ følelsesladede lieder ud i Tivoli. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på musik.guide.dk
Loading...